Herma Wichman_Kiekjesfabriek

Gastblog Herma Wichman: een match is vaak een mismatch

20 januari 2017
Arnhem Blogs

Solliciteren is vaak nog ongelijkwaardig. En dat heeft óók voor de werkgever nadelen. Als in een sollicitatiegesprek de sollicitant in afwachting is of de werkgever hem of haar een baan wil gunnen, is er sprake van een ongelijkwaardige situatie. De werkgever weet daarbij bovendien niet wat de sollicitant nog meer in zijn mars heeft: die heeft immers gericht op een vacature gesolliciteerd.

Heel anders gaat het als sollicitant en werkgever als gelijkwaardige partners praten over wat de sollicitant te bieden heeft en wat de werkgever te vragen heeft. Welke talenten, ervaringen en voorkeuren heeft de sollicitant? Welke vraag houdt beiden bezig en hoe komen ze samen verder? Kortom: op welk punt op de horizon willen en kunnen zij samen focussen?

Pitch je passie

Wat belangrijk is, is om je passie te pitchen. Waar word jij als sollicitant echt warm van? Wat zou jij willen bereiken? En andersom geldt dat ook voor de werkgever: waar wordt die warm van? Wat wil die bereiken? Het mooiste is als je een thema hebt waarmee je de markt kunt benaderen: in gesprek met je netwerk. Welke nieuwe ontwikkeling zie je op jouw vakgebied, waar bedrijven een antwoord op proberen te vinden? Dat is een heel andere aanpak dan vragen of een bedrijf een baan voor je heeft. Je organiseert een gelijkwaardig gesprek rond een bepaald thema. Dat levert op z’n minst voor beiden een inspirerend gesprek op.

Altijd winst

Deze insteek vereist een open houding van beide partners. Het resultaat? Een match die veel hechter is dan de ouderwetse manier van solliciteren. Want zelfs in het geval dat de werkgever niet heeft wat de sollicitant zoekt, kan die een gerichte doorverwijzing geven. En andersom, als de sollicitant niet heeft wat de werkgever nodig heeft, kan de sollicitant doorverwijzen naar een collega-sollicitant in zijn netwerk, waardoor er alsnog een match volgt. Er is altijd winst.

Vragen

De truc is: vragen stellen. Begin eerst met de ander te bevragen, in plaats van je eigen aanbod te benadrukken. Wat houdt de ander bezig? Waar zit hij of zij mee? En: zorg dat je wat te brengen hebt, in plaats van dat je (zeker als sollicitant) meteen iets wilt komen halen. Want als je dat doet is een zogenaamde match vaak op de langere termijn een mismatch. Level je echter  oprecht en gelijkwaardig, dan kun je een echte match realiseren.

Herma Wichman is personal coach en procesbegeleider voor het voortgezet onderwijs en beroepsonderwijs vanuit haar bedrijf Proxima experts in focus en strategie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *