20170302-_CST5329

Ondernemer en kunst samen naar innovatie

8 maart 2017
Achterhoek/Liemers

Anders Denken, Anders Doen. Met die slogan proberen jonge kunstenaars en ondernemers in Doetinchem elkaar te stimuleren anders dan gewoonlijk tegen innovatie in ondernemen en kunstvormen, zoals design, aan te kijken.

Het minisymposium Anders Denken, Anders Doen was een samenwerking tussen de ondernemersvereniging IG&D, kunstenaarsstichting Het Web, het Stadsmuseum Doetinchem en het Achterhoeks Centrum voor Technologie.

Het Web organiseert in samenwerking met het Stadsmuseum tot en met 26 maart in het museum een expositie van zes jonge designers, afgestudeerd aan de kunstacademies Eindhoven en Arnhem. Doel is de veelgeprezen maakindustrie in de Achterhoek in contact te brengen met jonge ontwerpers, hun denk- en werkwijze en de eindresultaten.

Een van de zes kunstenaars, Peer Cox, ontwerpt mode op een aparte manier. Gestimuleerd door experimenten in de VS met het doormidden ‘snijden’ van gebouwen, snijdt hij lappen stof door en verbindt die weer aan elkaar.

Het ontwerpbureau Sanne Geeft Vorm heeft een methode ontwikkeld om objecten aan elkaar te bevestigen zonder lijm te gebruiken. En Robin ontwerpt brillen die tevens als sieraad te gebruiken zijn.

Magneetlamp

Han Jansen is beeldmaker en heeft als motto: Verlangen is interessanter dan bezit. “Je kunt dingen maken die je aan kunt, maar dat is niet wat me boeit. Het gaat mij om het beeld.” Joost Dankelman ontwerpt lampen die niet op traditionele manier kunnen worden opgehangen maar door middel van magneten.

Lennart Bras heeft zich verdiept in het maken van schoenen en meubels. Niet zozeer in het eindproduct, maar in onderdelen. Zoals in de samenstelling van de zool van de schoen en de wijze waarop (spanning op) de vering van meubels wordt samengesteld.

Na hun presentaties gingen de zes jonge designers in conclaaf met de aanwezige ondernemers. Al snel bleek dat beide partijen van elkaar kunnen leren. Ondernemers door eens afstand te nemen van ‘dat wat ze al jaren doen’ en met frisse blik te kijken naar hoe ze het ook kunnen doen. En de kunstenaars vooral in pragmatische zin. Zo hadden maar weinig er aan gedacht op hun uitvindingen octrooi aan te vragen. En dat was het eerste waar de ondernemers naar vroegen!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *