rode potlood

De invloed van verkiezingen op social media

10 maart 2017
Arnhem Blogs

De Maatschappij departement Arnhem hield donderdag 9 maart een lezing over De invloed van social media op de verkiezingen. In feite ging het echter over de invloed van de verkiezingen op de social media.

Want met de komende verkiezingen in het vizier buitelt politiek Nederland weer over zichzelf heen om al Twitterend en Facebookend de kiezers te beïnvloeden, en wel via het journaille. De pers fungeert, zo blijkt, als een uiterst handig doorgeefluik van de vaak ongefundeerde Tweets en posts waarvan politici zich vaak blijken te bedienen.

Foto

Het recente voorbeeld van de geretoucheerde foto met Alexander Pechtold als demonstrerende terrorist staat eenieder nog wel bij. Hoe incorrect die geretoucheerde foto ook was, elke krant plaatste de foto waardoor de afzender van die ene Tweet in één klap een miljoenenpubliek bereikte. Heb je het gezien, die Pechtold? Ja echt, het stond in de krant!

7 procent

De lezing werd gegeven door Sanne Kruikemeier. Deze Amsterdamse promovenda politieke communicatie is drie jaar geleden  aan de Universiteit van Amsterdam gepromoveerd op het onderwerp. Zij goochelde in rap tempo met percentages en getallen die echter wel dateerden uit het jaar 2014. Haar conclusie was dat de inzet van social media door politieke partijen slechts zeven procent meer stemmen oplevert. De suggestieve titel van de lezing deed zijzelf daarmee in één klap teniet.

Journaal

Twee miljoen Nederlanders kijken elke avond trouw naar het achtuurjournaal, waar zij meer geloofwaardigheid aan hechten dan aan Tweets of posts, zo betoogde  Kruikemeier voorts. Ook het zogenaamde nepnieuws dat recent zo hot is speelt volgens de promovenda nauwelijks een rol bij de opinievorming.

Panel

Na haar inleiding hield de organisatie een paneldiscussie met de hoofdredacteur van de regionale krant, een redacteur van de regionale omroep en een lokale politica die tevens op de landelijke lijst staat. Stuk voor stuk zwaargewichten die niet onder de indruk raakten van de geponeerde stellingen en kritische vragen over bijvoorbeeld betrouwbaarheid.

Ja, de krant maakt wel eens een foutje, maar heel erg is dat niet, want dan gaat het om de linkerarm die brak tijdens het auto-ongeluk in plaats van de rechterarm, zo schetste de hoofdredacteur de gewetensvragen waar de krant wel eens mee te maken krijgt.

Als eerste aanzet van dit jonge en nieuwe bestuur van deze bijna tweeënhalve eeuw oude organisatie was dit een goed begin om het adagium verbinden, inspireren en vernieuwen ten uitvoer te brengen. Want het is zaak dat wij invloed kunnen houden op de verkiezingen, en niet andersom.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *