13969413085_398af50602_b

Waarom het gebruik van stockfoto’s ‘zóóó 2012’ is!

5 juni 2017
Algemeen Blogs

We weten allemaal dat het maken van je eigen foto’s voor op de website, of veel tijd of veel geld kost. Je moet een fotograaf inhuren of  zelf op We weten allemaal dat het maken van je eigen foto’s voor op de website, of veel tijd of veel geld kost. Je moet een fotograaf inhuren of  zelf op pad: bedenken welke foto’s je wil, op welke manier je het mooi en leuk kan fotograferen, bewerken en ga zo maar door. Toch moet je het belang van het gebruik van eigen foto’s niet onderschatten. Hieronder vind je 5 redenen waarom jij voortaan geen stockfoto’s meer moet gebruiken. 

Blog van Angelique Dijks

  1. Het creëren van een eenheid op je website is ontiegelijk belangrijk. Deze eenheid betekend niet alleen dat alle kleuren op je website bij elkaar passen, maar ook dat alle foto’s een soortgelijke stijl bevatten. Lichte foto’s, donkere foto’s, illustraties en ga zo maar door. Het gebruik van hetzelfde ‘filter’ kan al genoeg zijn, of dezelfde manier van fotograferen. Als jij altijd maar stockfoto’s gebruikt dan kan je deze eenheid simpelweg niet creëren.

 

  1. Door het gebruik van eigen foto’s laat je een stukje van jezelf zien. Jouw eigen stijl schemert door in de foto’s die je maakt en in de manier waarop je ze bewerkt. Stockfoto’s zijn erg goedkoop en erg algemeen, hierdoor is het lastig, ofwel onmogelijk, om jouw bedrijfsidentiteit terug te vinden in een stockfoto. De foto laat niks van jou of je bedrijf zien.

 

  1. Meer cliché dan stockfoto’s gaat het niet worden. Toen het duidelijk werd dat ook in de marketing beelden daadwerkelijk meer zeggen dan 1000 woorden, ging iedereen foto’s bij zijn artikelen plaatsen. Dat werkte… toen… Nu doet iedereen het, en omdat een leuk artikel zo geschreven is, maar een leuke foto niet zomaar gemaakt is, gebruiken we maar een stockfoto. En dat doen we allemaal…

 

  1. Stockfoto’s zijn veel te perfect en daarmee niet bepaald representatief voor de echte wereld. Ik durf volmondig te zeggen dat ik niet met een intens witte glimlach met mijn laptop op schoot zit. Dit komt doordat deze foto’s in Amerika zijn gemaakt, en de idealen daar zijn nou eenmaal anders dan hier. Enorm perfecte huidjes, een stralend witte glimlach en enorm overdreven expressies. Zo zien wij het liever niet, maar dat zijn wel de foto’s die je ziet op alle stockfoto sites.

 

  1. Niemand kijkt daadwerkelijk naar de foto als het een stockfoto is. Met meerdere onderzoeken is bewezen dat de foto’s zo algemeen zijn dat er geen haan naar kraait. “Leuk een foto bij dit artikel, nu gauw door naar het belangrijke gedeelte”. Wanneer je een eigen foto maakt kun je daar nog verrassende of eigen elementen instoppen die de aandacht van de kijker trekken en daadwerkelijk iets zeggen over het artikel.

Angelique Dijks is vierdejaars student Comnmunicatie aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). Bijgaand beeld is een stockfoto van Flickr.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *