Kiemt, nwsbrief 0717, CEO Theo Hendriks (rechts op de foto, zittend) van HyMove tekent contract met HPI, foto HyMove

HyMove brandstofcelsystemen in Chinese waterstofauto’s

5 juli 2017
Arnhem

Het Arnhemse bedrijf HyMove gaat brandstofcelsystemen leveren voor waterstofauto’s van het Chinese bedrijf Huai’an Powerful Industry (HPI). HPI investeert bijna 400 miljoen euro in de bouw van een nieuwe fabriek bij de Chinese stad Xuyi. De Chinezen verwachten dat in de fabriek op termijn zo’n 20.000 waterstofvoertuigen per jaar worden geproduceerd.

HyMove neemt het ontwerp en de engineering van de brandstofcelsystemen voor deze voertuigen op zich. Het gaat vooral om bestelbussen, kleine vrachtwagens, vuilniswagens en taxi’s. Het Arnhemse bedrijf zet bij de fabriek van HPI een productiedaciliteit op voor deze systemen.

De nieuwe fabriek is een initiatief van HPI, de Xuyi Economic Development Council en participatiemaatschappij de Shanshan Group. De regio Xuyi legt zich toe op de ontwikkeling van nieuwe energietechnologie en ziet het omzetten van waterstof in elektriciteit daarbij als een speerpunt.

 “Het is de ambitie van HyMove om de introductie van een zo belangrijke technologie, die toepasbaar is bij waterstofvoertuigen wereldwijd te versnellen”, zegt Theo Hendriks CEO van HyMove. Hij ziet de ondertekening van de overeenkomst van HyMove met Huai’an Powerful Industry eind juni als een belangrijke stap in die richting. “Deze samenwerking is niet alleen van belang voor de regio Xuyi, HPI en HyMove, maar voor de waterstofindustrie wereldwijd. De introductie van waterstofvoertuigen vormt een onmisbaar element bij het bereiken van de doelstellingen in het Akkoord van Parijs, dat is gericht op het terugdringen van de klimaatverandering.”

Leidende rol

Hendriks voorziet dat China een leidende rol gaat spelen in de transitie naar waterstof. De Chinese overheid heeft waterstoftechnologie in het nieuwe vijfjarenplan opgenomen om de in Parijs afgesproken milieudoelen te  bereiken. Tong Yanping, CEO van HPI, meldt dat de nieuwe fabriek met een verwachte omzet van ruim een miljard euro per jaar, één van de grootste productiefaciliteiten voor waterstofvoertuigen ter wereld wordt. Hij denkt dat de commerciële ontwikkeling van onder meer de HyMove brandstofcelsystemen tot nieuwe toepassingen leidt, zoals in onbemande vliegtuigen en bij stationaire energie-opwekking op locatie. Partijsecretaris in de regio Xuyi, Liang Sanyuan, heeft aangegeven dat de regio zo’n 6,5 miljard euro investeert in de ontwikkeling van nieuwe energietechnologieën, waarvan een vijfde deel is bestemd voor waterstoftechnologie.

Waterstofbus

HyMove is in 2016 door HPI benaderd vanwege zijn kennis van waterstofbrandstofcelsystemen. De waterstofbus van de Poolse bussenbouwer Ursus met het HyMove-systeem was op de Hannover Messe te zien. HyMove is in 2012 opgericht als vervolg op het HyMove-project waarmee in de regio Arnhem van 2009 tot 2013 praktische ervaring is opgedaan met het rijden op waterstof. HyMove is lid van Kiemt en ontving in 2015 via Kiemt vanuit Gelderland Valoriseert! een lening van 150.000 euro voor de verdere ontwikkeling van het brandstofcelsysteem. Kiemt helpt het bedrijf tevens met het vinden van founders.

De eerste bus van de Poolse bussenbouwer Solbus met een brandstofcelsysteem van HyMove werd in juni 2016 door OV-bedrijf Syntus in gebruik genomen. De ervaringen daarmee zijn positief, zodat er ook in Duitsland veel belangstelling bestaat om waterstofbussen met HyMove-technologie in te zetten in het openbaar vervoer.

Voor het Arnhemse bedrijf kan de samenwerking met het Chinese HPI een grote doorbraak betekenen. Hendriks: “Dat betekent ook uitbreiding van de werkgelegenheid in Arnhem.”

Meer info? www.hymove.nl 

bij de foto:

Theo Hendrik van HyMove (rechts, zittend) tekent het contract met de vertegenwoordigers van de Chinese fabriek HPI.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *