Tieners, alleenstaanden of 65-plussers: elk bedrijf trekt een bepaalde doelgroep aan. Het is voor ondernemingen erg belangrijk om precies in kaart te brengen welke klanten belangrijk zijn. Wanneer de doelgroep duidelijk is, komt de volgende stap: de groep bereiken. Dat klinkt makkelijk, maar in de praktijk kan het nogal lastig zijn. Hieronder drie tips die ervoor zorgen dat jij de juiste personen op de goede manier bereikt!
1. Kies de kanalen waar de klant gebruik van maakt
Het is belangrijk om te weten waar de doelgroep zich bevindt. Verkoop je kleding voor tieners? Dan kun je ervan uitgaan dat deze groep vooral gebruik maakt van sociale media. Het heeft in dat geval dus geen zin om vooral veel geld en energie in offline marketing te stoppen. Wanneer je bedrijf zich vooral richt op ouderen of mensen die minder gebruik maken van het internet, kun je ervoor kiezen om brochures of flyers in te zetten als promotie. Het is overigens niet altijd zo zwart op wit: posters drukken kan voor zowel een jonge als oude doelgroep erg effectief zijn. Er zijn verschillende sites waarop te zien is waar jij jouw doelgroep het best kunt bereiken.
2. Zorg dat je de juiste boodschap overbrengt
Een goede boodschap houdt in dat de groep in actie komt. Om ervoor te zorgen dat mensen naar jouw site gaan, een online bestelling plaatsen of een formulier invullen, moeten zij zich geroepen voelen. Wanneer een doelgroep in actie komt, verschilt per groep. Het heeft te maken met de schrijfstijl, maar ook met triggers. Pijnen en voordelen zijn goede triggers om je op te focussen. Wat hebben potentiele klanten aan de producten of diensten die jij verkoopt? Zolang duidelijk is uit wie jouw doelgroep bestaat, kun je de goede boodschap overbrengen.
3. Zoek interactie met de klant
Om te weten of een bepaalde campagne of promotiestrategie aanslaat, moet je in gesprek gaan met de klant. Vraag ze naar hun mening: sloeg een bepaalde advertentie aan of is er ruimte voor verbetering? Is je merkidentiteit duidelijk? Vraag naar de interesses en kenmerken van je klant. Zo kun je én zorgen voor een betere marketingstrategie én heb je een nog beter beeld van jouw doelgroep!