Er zijn mensen die met de online verkoop van bepaalde goederen multimiljonair zijn geworden. En ja, dat zijn wel uitzonderingen. Maar daarnaast zijn er ook mensen die met het online verkopen van artikelen een leuke bijverdienste hebben. Ze verkopen meestal aan particulieren. Een b2b webshop verkoopt meestal kantoorbenodigdheden, grondstoffen voor producten of typische items die niet bedoeld zijn voor thuisgebruik zoals inventaris voor een hotelkeuken, agrarische machines of machines voor de bouw. En die hebben dan ook meteen een specifieke klantenkring. Een klantenkring die je over het algemeen niet benadert via social media.
De juiste marketing tools inzetten
Wil je zakelijke klanten kunnen bereiken dan is het zaak om de juiste marketing tools in te zetten. Door gebruik te maken van headless e-commerce en andere toepasbare manieren om jouw klant te bereiken kun je je omzet aanzienlijk laten groeien. Een ervaren marketingbureau kan je hierbij helpen als je hier zelf onvoldoende kennis van hebt. Met een plan op maat dat is toegespitst op jouw branche en klantenkring kan optimaal gebruik gemaakt worden van alle beschikbare mogelijkheden.
Klanten binnenhalen en vasthouden
Als je een mogelijke klant eenmaal zo ver hebt dat die je website bezoekt dan is het natuurlijk zaak de aandacht vast te houden. Dat doe je met pakkende teksten met de juiste tone of voice. Zorg er in ieder geval voor dat de teksten op je website in foutloos Nederlands zijn geschreven. Werk je internationaal dan is het handig om ook een website in het Engels, Duits of Frans aan te bieden. De huidige webbrowsers kunnen weliswaar websites vertalen maar dit gebeurt vaak niet zo goed als wanneer je zelf de teksten schrijft of laat schrijven.
Houd je website toegankelijk
Een website bezoeker moet snel zijn weg kunnen vinden. Onderzoek wijst uit dat een bezoeker in drie kliks wil vinden wat hij zoekt. Investeer dus tijd in het maken van duidelijke menu’s die helder zijn en die meteen doorverwijzen naar wat de klant zoekt. Kies een lettertype dat prettig leest en zorg voor voldoende contrast tussen letterkleur en achtergrondkleur. Wissel niet te veel af met lettergrootte, kleuren en stijlen. Gebruik nooit meer dan één lettertype op de website. Zo krijgt je website de zakelijke uitstraling waar je naar moet streven. Wanneer je uitsluitend zaken doet met bedrijven is het gebruikelijk om prijzen exclusief BTW te vermelden. Pas bij het opstellen van de factuur wordt de BTW vermeld. Ook is het gebruikelijk om de mogelijkheid te bieden om een offerte aan te vragen, bijvoorbeeld voor grotere partijen of een herhaalde bestelling.
Een veilige website is een must
Het is hopelijk een open deur, maar zorg ervoor dat je website goed beveiligd is. Betaalgegevens en andere informatie van klanten mag onder geen beding toegankelijk zijn voor derden. Laat je website eventueel beoordelen door een ethisch hacker. Die kan controleren of een inbraakpoging succesvol kan zijn en wat je moet doen om dit te voorkomen.