Arnhem voorop met Smart Trolley Grid en Trolley 2.0
Redacteur: Francien van Zetten | Fotograaf: infographic gemeente Arnhem Geplaatst op: 15-08-2018

Arnhem voorop met Smart Trolley Grid en Trolley 2.0

Een trolleybus, die zijn rem-energie opslaat in oplaadpunten aan trolleymasten waar elektrische auto’s en later ook fietsen elektriciteit kunnen ‘tanken’. Zo werkt, kort gezegd, het Smart Trolley Grid. En dan de Trolley 2.0-In Motion Charging, die zijn rem-energie opslaat in een batterij, waardoor de bus circa 10 kilometer zonder bovenleiding kan rijden. Met deze innovatieve e-mobility projecten lopen Arnhem en het bedrijfsleven uit de regio Arnhem internationaal voorop.

De buurtbus en de flextaxi’s van openbaar vervoerder BRENG laden vanaf maart van dit jaar hun accu op bij een mast van het trolleynet aan het Raadhuisplein in Oosterbeek. Via de mast komt elektriciteit van het nieuwe slimme trolleynet (Smart Trolley Grid) beschikbaar voor andere gebruikers. Nu voor auto’s en op korte termijn ook voor elektrische fietsen. 

Een ander e-mobility project dat in Arnhem wordt ontwikkeld is de Trolley 2.0. Deze bus beschikt over nieuwe technologie waarmee via het trolleyleidingennet én via de rem-energie elektriciteit wordt opgeslagen in een batterij. Dit heet In Motion Charging(IMC). Met de extra energie kan de bus circa 10 kilometer zonder bovenleiding rijden, waarmee zijn actieradius in stedelijk gebied aanzienlijk toeneemt. 

De bus is daarnaast voorzien van innovatieve ‘zelflerende’ software. Deze ’zelflerende software’ kan op basis van eerder gereden ritten het energieverbruik van de bus inschatten. Zo wordt een zo gunstig mogelijk energieverbruik gerealiseerd.   

Gratis wifi-hotspots bij trolleybushaltes

De bovenleidingen van het Arnhemse trolleybusnetwerk biedt nog veel meer mogelijkheden. ‘Bovenleidingen laten zich goed gebruiken als smart grids’, zegt Herman Wilmer. Hij is als onafhankelijk adviseur in het openbaar vervoer via de gemeente Arnhem betrokken bij de trolleybus-projecten. ‘Het laden van elektrische voertuigen is een eerste stap. Gebruik voor wifi is al mogelijk en zelfs aan berichtenverkeer wordt gedacht.’

Arnhem brengt het in praktijk: vier trolleybushaltes zijn vanaf juli 2018 al voorzien van een gratis wifi-hotspot. Deze voorziening wordt aangedreven door stroom vanuit het trolleynetwerk. Ook de ov-chipautomaten bij deze haltes krijgen stroom uit het netwerk. 

Energie Hotspot Arnhem

Het ontwikkelen en testen van het Smart Trolley Grid en de Trolley 2.0 maken deel uit van het Europese E-bus 2020-project, waarin de gemeente Arnhem partner is. Arnhem profileert zich met dit soort duurzame e-mobility projecten als Energy Hotspot.

De ideeën voor het Smart Trolley Grid en Trolley 2.0-IMC zijn ontwikkeld via samenwerking van de gemeente Arnhem, de provincie Gelderland, de Duitse deelstaat NordRhein-Westfalen, de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN), diverse bedrijven uit de regio Arnhem en enkele Duitse bedrijven. De Trolley 2.0 is een samenwerkingsproject van de gemeente Arnhem, de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen en Nederlandse en Duitse bedrijven.

Gelijkspanning

‘Het Smart Trolley Grid dat we hebben ontwikkeld, zet de gelijkspanning van 700 Volt van het trolleynet om in een hoogfrequente wisselspanning en die wordt weer omgezet in een lagere gelijkspanning geschikt voor de accu’s van elektrische auto’s’, legt Boudewijn de Mooij van Fransen Technical Services uit Arnhem uit. ‘Behalve trolleys rijden ook trams, treinen en metro’s op gelijkspanning. Daar zien we ook mogelijkheden.’

Het bedrijf heeft, samen met de bedrijven Bordbusters uit Huissen en Venema uit Arnhem, twee masten van het trolleynetwerk voorzien van een oplaadpunt. De eerste mast staat in de Arnhemse nieuwbouwwijk wijk Schuytgraaf. De tweede laadmast is te vinden in Oosterbeek. Beide laadpalen bevinden zich in de testfase. 

‘Aan de laadpaal in Schuytgraaf voegen we nog een innovatie toe in de vorm van zonnepanelen’, kondigt De Mooij aan. ‘Op die manier willen we laten zien dat groen opgewekte stroom toegevoegd kan worden aan het trolleynetwerk.’

Buitenland

Er is veel belangstelling voor het Smart Trolley Grid en de Trolley 2.0-IMC in Nederland en het buitenland. Vooral uit andere Europese ‘trolley-steden’ in Duitsland (Solingen, Esslingen en Eberswalde), Zweden (Stockholm en Helsingborg) en Italië (Milaan en Bologna). ‘Vorig jaar hebben vertegenwoordigers uit Grenoble, Limoges, Reims en Saint-Etiënne in Frankrijk het Arnhemse trolleynet bezocht. In september komt er een groep uit Stockholm en er is ook interesse uit Spanje’, zegt adviseur Wilmer. ‘Veel steden willen overschakelen op duurzaam en schoon stadsvervoer. Het trolleynetwerk biedt daar mogelijkheden voor.’

156 ‘trolleysteden’ in Europa

Arnhem maakt als enige stad in Nederland gebruik van een trolleybusnetwerk voor openbaar vervoer. Europa telt 156 steden met een trolleybusnet, wereldwijd zijn dat er meer dan driehonderd. 

Het Arnhemse trolleynetwerk telt vierduizend masten, verspreid over 60 kilometer met 137 bushaltes waar 43 trolleybussen langs rijden. ‘De opzet is op den duur zo’n 10 procent van de trolleymasten te voorzien van oplaadpunten voor elektrische auto’s en andere elektrisch aangedreven voertuigen’, meldt adviseur Wilmer. ‘Dan heb je een vrijwel dekkende situatie voor de stad Arnhem en aangrenzende plaatsen.’

 

Auteur Geschreven door:

Francien van Zetten

Foto's Fotografie door:

infographic gemeente Arnhem

Agenda Activiteiten

13 dec

00:05
Locatie: KNNS, Wijchen

VNO-NCW Midden: KNNS

01 nov

00:05
Locatie: Arnhem

VNO-NCW Midden: Teijin Aramid