Even voorstellen: Ana Maria Marin, ontwerp met impact
Redacteur: Frank Thooft | Fotograaf: eigen foto Geplaatst op: 28-09-2018

Even voorstellen: Ana Maria Marin, ontwerp met impact

Eigenzinnig, doordacht en met impact. Dat is wat grafisch ontwerper Ana-Maria Marin, deelnemer in PersPodium, kenmerkt. Ze maakt infographics, logo’s, illustraties, gifjes, maar ook boeken, brochures, flyers, websites en huisstijlen.

Ze komt altijd met een ontwerp dat je niet verwachtte, waardoor het flinke impact heeft. Want je moet wel je boodschap zodanig overbrengen naar je klanten dat het blijft hangen, is haar stellige overtuiging.

Ana-Maria, geboren in Boekarest maar sinds haar achtste al wonend in Nijmegen, studeerde in 2008 als grafisch ontwerpster af op de kunstacademie ArtEZ. Ze verhuisde daarvoor bewust naar Arnhem. Ze begon na haar opleiding eerst een eigen studio onder de naam Graphication en startte in 2012 haar huidige bureau: AM Marin Grafisch Ontwerp.

Veranderingen

Van de cultuurhoek verbreedde ze haar focus en klantenbestand naar het bedrijfsleven en organisaties en instellingen. Ze zag de laatste jaren veel veranderingen: “Ik zie bij bedrijven een verschuiving van meer informatieve communicatie naar representatieve communicatie. Een brochure moet nu knallen; vroeger had het meer een informerende functie. Dat betekent dat je nu veel meer moet inzetten op grafische elementen en concept om de lezer te boeien, en dat vind ik leuker dan vroeger.”

Houdbaar

Het gaat tegenwoordig vooral om publicaties zoals boeken, brochures of folders. Klanten willen tegenwoordig vaak dat dat er veel ‘gelikter’ uitziet en de identiteit van het bedrijf op unieke wijze uitstraalt. Een magazine dat ze ontwerpt heeft daarom ook meer houdbaarheidswaarde dan vroeger; toen had je het gelezen en kon het weg. “Nu heb je het gelezen en wil je het bewaren omdat het zo mooi is.” De opvallende flyers van de RAAD-GEVER voor OKA vorig jaar zijn onder meer van haar hand, en de politieke partijen hebben ze goed toegepast in hun uiteindelijke coalitieakkoord.

Doelgroep

Het knallende zie je nu ook terug op moderne websites, die Ana-Maria ook zelf ontwerpt. Zelfs de technische kant ervan, tenzij het een zware (complexe) website wordt. Maar dan schakelt ze moeiteloos met de bouwer. De doelgroep bepaalt (voor een deel) de insteek van de website: is die vooral op jongeren gericht dan kan het experimenteler; is de doelgroep wat ouder dan wordt de site wat rustiger.  

Auteur Geschreven door:
Foto's Fotografie door:

eigen foto

Agenda Activiteiten

13 dec

18:49
Locatie: KNNS, Wijchen

VNO-NCW Midden: KNNS

01 nov

18:49
Locatie: Arnhem

VNO-NCW Midden: Teijin Aramid