‘Geen parkeerplaats? Geen klandizie.’
Redacteur: Frank Thooft | Fotograaf: Frank Thooft Geplaatst op: 01-11-2017

‘Geen parkeerplaats? Geen klandizie.’

De deelnemers aan het culinaire discussieprogramma Kletsen met Klaas waren er op 1 november unaniem over: als een binnenstad niet toegankelijk en parkeerbaar is en blijft voor auto’s is het de dood in de pot voor de winkeliers. En Arnhem staat wat dat betreft niet hoog aangeschreven.

Naast de (on)parkeerbaarheid van de binnenstad baart de aangekondigde openlegging van de Apeldoornseweg komend jaar nu al zorgen. De doortrekking van de A15 naar de A12 de komende vijf jaar wordt ook een dingetje: blijven we wel in beweging met onze auto’s, onze vrachtwagens? En: wat hebben de milieumaatregelen voor gevolgen? Een greep uit het besprokene.

Het thema mobiliteit en bereikbaarheid trok een mooi palet van ondernemers aan. Mirjam den Boer, eigenaar van Sense2Connect en accountmanager voor Arnhem Business; John Wallbrink, eigenaar van de Wallbrink Crossmedia Groep; Jefta van der Woerd, medeoprichter van The Review Company; Arnoud Appeldoorn, eigenaar van Wijnhandel Appeldoorn; Jan Adelaar, eigenaar van Jan Adelaar Fotografie; en Monique Dijkstra – Cramwinckel en Klaas Dijkstra, eigenaars van de Kookstudio Velperbroeck.

Aderlating

Terwijl Klaas en Monique de gekookte kalfslapjes in tonijnsaus serveerden brak de discussie los. De vijftig cent voor de openbare garages ’s avonds is een goede vondst, stelt Klaas, maar het voorgenomen besluit om de Blauwe Golven op te heffen, waar de opheffing van de Markt ook al een aderlating was, is voor iedereen onverkwikkelijk. Het tekort aan parkeerplaatsen jaagt de kooplustige bezoeker weg, vindt men.

Meer P&R

Er mogen ook meer P&R plaatsen komen, stelt Mirjam. En dan met een elektrisch busje naar het centrum. De pogingen van de overheid om via OV-probeerkaarten, tegoeden op de ditisPASarnhem als je met de fiets komt of de elektrische fietsen die je kunt proberen waren over het algemeen onbekend. Daar mag nog wel een PR-offensief overheen. Maar deze ondernemers zouden er geen gebruik van maken; hun activiteiten laten dat niet toe.

Toekomst

Binnen twintig jaar rijden we allemaal elektrisch, stelt Jefta, en zijn deelauto’s gemeengoed. Ze zetten je af op de plek waar je moet zijn en ze parkeren zichzelf. Tegen die tijd wordt de verbrandingsmotor simpelweg geweigerd in de binnenstad; maar dan moet er wel een goed alternatief zijn, anders komen de mensen alsnog niet. En daar gaat het de ondernemers uit de binnenstad juist om.

Wellicht is dit een mooi thema voor een volgende keer: hoe wapenen binnenstadswinkeliers zich tegen het schrappen van parkeermogelijkheden en de onstuitbare opmars van internetwinkels? Foto: Jan Adelaar.

Auteur Geschreven door:
Foto's Fotografie door:
Agenda Activiteiten

08 okt

17:34
Locatie: Makro Nijmegen

Jong MKB Arnhem Nijmegen

03 okt

17:34
Locatie: Rozet

OKA in Rozet