Kletsen bij Klaas: de ondernemer en de nieuwe privacywetgeving
Redacteur: Frank Thooft | Fotograaf: Jacques Kok Geplaatst op: 23-09-2019

Kletsen bij Klaas: de ondernemer en de nieuwe privacywetgeving

Wat betekent de nieuwe privacywetgeving voor ondernemers? Mag je nog de verjaardag van je klant in je verkoopsysteem opslaan? Deze en meer vragen werden behandeld tijdens de maandelijkse Kletsen bij Klaas PersPodium-bijeenkomst op 6 december.

Met een voorafje met een salad met danish blu voorbereid, voorzien van gegrilde peer, gekonfijte nootjes, honig/mosterddressing en tomaatjes begonnen Monique en Klaas Dijkstra. Het hoofdgerecht bestond uit gepaneerde varkensfilet met couscous en snijboontjes met uitgebakken spekjes; daarna begon de lezing.

Privacyverklaring

De nieuwe privacywetgeving die op 1 januari als soft launch van kracht wordt, en per 25 mei 2018 definitief, houdt belangrijke consequenties in voor ondernemers. Elke ondernemer moet een privacyverklaring op zijn website opnemen. Gelukkig kan dat eenvoudig en zelfs gratis, toonde online marketingexpert John Wallbrink in zijn lezing over dit onderwerp aan, op https://veiliginternetten.nl/privacyverklaring/

Amerikaanse servers

Ook voor ondernemers en organisaties die met een Amerikaans emailnieuwsbriefprogramma (zoals MailChimp) werken, verandert er heel wat. Omdat bij ons de Europese wetgeving van kracht is, maar de servers hiervan doorgaans op Amerikaanse bodem staan, kijkt de Europese toezichthouder streng naar de privacy.

Kost uren

Als je eenmaal in zo’n database zit heb je dan ook het recht om op te vragen wat er allemaal van jou geregistreerd is en waar je bijvoorbeeld op geklikt hebt. Het kost vaak uren om dat uit te zoeken – en helemaal als diverse mensen dat, al dan niet vanuit de concurrent gestuurd, veelvuldig gaan doen. En dat is nooit uit te sluiten, knipoogde Wallbrink.

Wel goede systemen

Er zijn echter goed doordachte emailnieuwsbriefsystemen waar dat opvragen in een enkele muisklik geregeld is, waardoor je als organisatie nauwelijks tijdverlies (en dus kosten!) voor je kiezen krijgt. Elke organisatie, ondernemer en zelfs zzp’er met een website moet dus goed nadenken wat voor hem de consequenties zijn en welke maatregelen hij of zij  moet nemen.

Koffie

Een goede koffie en chocolade besloten deze eenvoudige doch voedzame lunch in Kookstudio Velperbroeck. Bovenstaand is een schets van het besprokene. Meer gedetailleerde informatie is te vinden op https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/avg-nieuwe-europese-privacywetgeving/algemene-informatie-avg

Auteur Geschreven door:
Foto's Fotografie door:
Agenda Activiteiten

08 okt

18:07
Locatie: Makro Nijmegen

Jong MKB Arnhem Nijmegen

03 okt

18:07
Locatie: Rozet

OKA in Rozet