Lillie Langtry was een van de eerste brand ambassadors. Een socialite uit Engeland. Ze werd actrice en werd uiteindelijk de brand ambassador voor Pears soap. Ze was in die tijd een wervelwind die bijdroeg aan de eerste feministische golf. Tegenwoordig zijn er vele bekende acteurs, sportslui, en muzikanten die er een zakcentje van miljoenen bijverdienen doormiddel van een kiekje van hen met een horloge om of een glaasje in hun hand te laten maken. De meest gangbare categorieën zij horloges, modehuizen, verschillende cola’s, huid- en haarverzorging, en sportmerken. Maar er zijn ook wat alternatievere opties waar beroemdheden voor kiezen of zelfs nog geeneens de goedkeuring voor hebben gegeven.
Meestal zetten voornamelijk oude gevestigde modehuizen beroemdheden voor hun parfums in. Een persoon die al een naam voor zichzelf heeft opgebouwd wordt dan in de mooie kledingontwerpen gestopt en vervolgens met behulp van mise-en-scène en cinematografie in een dromerige wereld geplaatst. Denk aan het modehuis Chanel. Velen hebben aan de koopcijfers bijgedragen. Terwijl Coco Chanel niet meer leeft, graviteren beroemdheden nog steeds naar de geschiedenis van feminisme en de glamoureuze ontwerpen. Marilyn Monroe is een bekende die nog steeds voor Coco Chanel N5 wordt gebruikt net als Audrey Hepburn voor Givenchy. Tegenwoordig heeft de dochter van Vanessa Paradis, die ook een brand ambassador van Chanel is geweest, en Johnny Depp een van de brand ambassadors samen met Keira Knightley en Brad Pitt. Andere modehuizen die regelmatig beroemdheden inzetten zijn Dior, Yves Saint Laurent, en Givenchy. Johnny Depp zelf is er een voor Dior samen met Rihanna en Charlize Theron. En Yves Saint Laurent gaat alweer zover terug als Catherine Deneuve.
Horloges zijn evengoed een van de grote artikelen die beroemdheden graag verkopen. Vele sportlui die vooral in de loop van hun carrière even gaan poseren met een gebogen arm hand omhoog houdende. Misschien omdat cultureel het als de enige gangbare mannensieraad wordt gezien dat er aanzienlijk meer mannelijke beroemdheden zijn die met een horloge poseren. Leonardo diCaprio, Brad Pitt, George Clooney, Tom Brady, Raphael Nadal, Roger Federer, Tiger Woods, David Beckham, Michael Phelps, Ryan Reynolds om maar enkele te noemen.
Hoewel er steeds meer verzorgingsproducten gericht zijn op mannen, zijn het nog steeds vrouwen die een boel huid- en haarproducten verkopen. Wie kent niet de zin “Because I’m worth it” van L‘oreal. Een hele rits aan bekende namen die hun gezicht voor dit merk hebben geleend. Maar er zijn ook beroemdheden die hun eigen merk beginnen en hun eigen gezicht daarvoor gebruiken. Kylie Jenner, Rihanna, en nu ook Scarlett Johansson. Scarlett Johansson draagt met haar nieuwe huidverzorgingsmerk, in tegenstelling tot makeup door de andere twee, aan een meer ethische industrie. Als brand ambassador kan je, als je niet je research hebt gedaan, zomaar voor een onethisch bedrijf of een organisatie met een onethisch verleden geld staan te verdienen.
Naomi Osaka is de bekende athlete die nadat ze sterk gediscrimineerd werd op basis van een vrouw te zijn haar eigen sportkledinglijn begon en daar zelf het gezicht van werd. Andere sportkledinglijnen die binnen de context van activisme worden geïnitieerd of worden geadverteerd zijn bijvoorbeeld Stella McCartney en Stella McCartney voor Adidas. Stella McCartney heeft zich net als haar ouders hard gemaakt voor een diervriendelijk beleid.
Dan zijn er nog een boel andere categorieën waarbinnen bekende mensen artikelen adverteren. Een hele dominante is George Clooney voor Nespresso. En natuurlijk Kevin Bacon die elke keer weer op het televisiescherm voorbij komt om EE te promoten. Er zijn ook meerdere alcoholische drankjes die eventjes door een beroemdheid worden vastgehouden. Mooi neergezet door Bill Murray en Sofia Coppola in de film Lost in Translation. Opvallend veel voetballers zijn de brand ambassadors van casino’s, waaronder casinos met iDeal. Denk aan Michael Owen, Cristiano Ronaldo, en Roberto Carlos. Maar ook actrice Vanessa Hudgens heeft geposeerd voor een gokbedrijf. In tegenstelling tot India zijn er veel amerikaanse beroemdheden geweest die vooral buiten de Verenigde Staten dit soort werk deden.
Het drankje cola heeft een lange geschiedenis van adverteren en nieuwe merken naast Coca Cola die ontstonden. Kate Moss is zelfs na een lange modellencarriere de creative director en daarmee eigenlijk ook de brand ambassador van Coca Cola Light geworden. Het geeft een indrukwekkend resultaat hoeveel cola-merken er in India zijn Googled, merken waar de gemiddelde persoon in Nederland nooit van heeft gehoord. En toch, zie je alsnog een enigszins bekende acteur als Shah Rukh Khan of een Priyanka Chopra en het drankje lijkt plotseling een stuk bekender aan te voelen.
Het is duidelijk allemaal te veel om op te noemen, maar zeker overweldigend om te zien hoe het een reflectie van adverteren in elkaar kan zitten. Gezien het een gemakkelijke manier is om mensen te enthousiasmeren voor een merk zal het niet snel verdwijnen.