Je bekijkt nu De groei van e-commerce: betaaltrends die het versnellen

De groei van e-commerce: betaaltrends die het versnellen

  • Bericht auteur:
  • Berichtcategorie:Blog

Steeds vaker zien we dat de consument contactloos betaald. Dit is natuurlijk aan de ene kant een geweldige ontwikkeling, maar zorgt er aan de andere kant ook voor dat de consument zich minder bewust is van wat hij of zij nu daadwerkelijk besteedt. Toch zien we dat het betalen in de afgelopen jaren enorm is veranderd. Waar je tot enkele jaren geleden nog veel cash betaalde in winkel en supermarkt, is dit vandaag de dag natuurlijk volledig digitaal. Waar de één betaald met de telefoon, betaald de anders met zijn of haar smartwatch. Je kunt je dus wel voorstellen dat wanneer dit in fysieke winkels gebeurt er ook online het nodige is veranderd. Met de enorme groei van e-commerce zoals affiliate en webshops, zien we ook dat er steeds snellere betaalmethodes worden ontwikkeld, die bijdragen aan deze enorme groei. Maar over welke betaalmethodes hebben we het dan eigenlijk?

Digitale betaalpas

Wanneer je een abonnement hebt op bijvoorbeeld Spotify of Netflix, dan is weet je natuurlijk hoe handig het is om maar één keer je gegevens te hoeven invullen en vervolgens periodiek het verschuldigde bedrag van je rekening wordt geschreven. Dit is natuurlijk wel anders wanneer je een potjes roulette of blackjack met echt geld in het beste iDEAL casino wilt spelen. Je dient dan iedere keer geld te storten, waardoor je je vaak ook een stuk bewuster bent van wat je nu eigenlijk uitgeeft. Met de digitale pas heb je als voordeel dat je niet alsnog na het bestellen van bijvoorbeeld je boodschappen nog aan de deur moet betalen. Dit scheelt een hoop tijd, maar verlaagt ook de drempel vaak voor het bestellen.

Click to Pay

Shop jij wel eens in een winkel waar je normaal nooit shopt, dan weet je als geen ander hoe vervelend of het is dat je eerst al je gegevens in moet vullen voordat je kunt overgaan tot het daadwerkelijk plaatsen van een order. Niet alleen zorgt dit ervoor dat je meer tijd kwijt bent, maar verhoogt het ook de kans dat een klant afhaakt. Om ervoor te zorgen dat een klant ook wanneer hij of zij voor het eerst in een webshop is, soepel door het hele afrekenproces kan lopen, is Click to Pay een uitkomst. Wie een paar schoenen bestelt, ziet de opties: gewoon betalen of op de Click to Pay-knop drukken. De laatste voert naar een pagina waar de betaalkaart staat die je als klant al eerder eenmalig hebt ingevoerd. Je kiest de kaart waarmee je de transactie wil afronden, drukt op ‘check out’, en gaat akkoord om de bestelling te bevestigen

Debit Mastercard

De laatste in deze rij is de Debit Mastercard. Deze kaart die de Maestro gaat vervangen werkt in principe hetzelfde. Toch zijn er een aantal beperkingen die Maestro wel heeft en deze kaart niet. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om direct van je rekening af te kunnen pinnen, zonder dat je eerst gebruik hoeft te maken van het krediet op je creditcard. Daarnaast heeft deze kaart ook de mogelijkheid om in het buitenland te kunnen gebruiken voor het betalen van bijvoorbeeld de boodschappen of een restaurant.