Het beoordelen van producten en diensten en er dan ook nog geld mee verdienen klinkt in de tijd waarin influencers de nieuwe BN’ers zijn voor velen als een droombaan. Je geniet aanzien, krijgt allerlei dingen gratis en kan de hele wereld van jouw mening op de hoogte stellen. En als je echt succesvol bent hoef je niet eens wat terug te sturen en wordt je er bovendien ook nog dik voor betaald!
Het moge duidelijk zijn dat een reviewer iets heel anders is dan een influencer. De naam zegt het al, een influencer is iemand die betaald wordt om jou te beïnvloeden en over te halen iets te kopen, terwijl een reviewer jouw zo volledig en objectief mogelijk wil informeren zodat je zelf een keuze kan maken.
Influencers kom je ook eigenlijk alleen maar tegen op sociale media waar ze zo snel en makkelijk mogelijk hun boodschap met zoveel mogelijk mensen kunnen delen. De overeenkomsten met hoe nieuws op sociale media verspreid wordt, zijn duidelijk zichtbaar. Net zoals sociale media geen nieuwsorganisaties zijn, zijn het ook geen organisaties om hun klanten eerlijk en volledig te informeren over producten en diensten, het gaat er om er financieel beter van te worden.
Hoe wordt je een goede reviewer?
Om een goede reviewer te worden heb je meer aan de competenties van een leraar of een journalist dan aan die van een verkoper of presentator. Je moet jouw specifieke kennis van zaken en ervaringen op een heldere en duidelijke manier over kunnen brengen aan een breed publiek. Maar als je de juiste competenties en de ambitie hebt om professioneel reviewer te worden, hoe dan te beginnen?
Doelgroep of productgroep?
Als eerste zul je je af moeten vragen wat jouw persoonlijke invalshoek is. Heb je een specifieke doelgroep in gedachten of juist een specifieke groep producten? In principe kies je hiermee of je de breedte of de diepte in gaat. De milieubewuste consument zal bijvoorbeeld zowel in spaarlampen, isolatie als warmtepompen geïnteresseerd zijn, maar als je je in warmtepompen gespecialiseerd zul je ook een doelgroep hebben die primair om financiële redenen geïnteresseerd is. Daarbij kun je veel dieper op zaken ingaan als je je in een bepaalde niche specialiseert.
Kies je platform
Ten eerste bepaalt het platform wat je kiest voor een groot deel de vorm van je reviews. Net als bij online marktplaatsen zijn er een aantal grote spelers waar je niet omheen kan, maar die wel voor een groot deel je format voor je bepalen. Ga je voor geschreven reviews, video’s of misschien een podcast? Een geschreven review van meerdere pagina’s met diverse afbeeldingen pas beter op je eigen website dan op Facebook en uitgebreide video reviews zijn te lang voor bijvoorbeeld TikTok maar zijn wel geschikt op YouTube.
Ook hier geldt dat je twee verschillende perspectieven hebt. Kies je je platform en pas je je aan aan de doelgroep, of kies je je doelgroep en ga je kijken waar en hoe je die het beste kunt bereiken?
Hierbij is het belangrijk om te bedenken hoeveel tijd je aan het publiceren van je reviews wil besteden. Heb je de (financiële) mogelijkheid om bepaalde zaken zoals het editen van video’s en het beheren van diverse sociale media accounts uit te besteden, of zul je alles in het begin alleen moeten doen? In veel gevallen is schrijven de eenvoudigste optie, want het opnemen en vervolgens editen van video’s vraagt een forse investering qua tijd en geld.
Je eerste reviews maken
Hoe je precies een goede review maakt voor de doelgroep en het platform dat je gekozen hebt, hangt grotendeels af van het soort product of dienst wat je gaat reviewen, want werkelijk alles wat je kunt kopen is te beoordelen.
Tegenwoordig kopen we steeds meer diensten in plaats van producten. Verzekeringen en abonnementen voor internet en TV kennen we al jaren, maar streamingdiensten, maaltijdbezorgers en apparatuur op kleding die je huurt in plaats van koopt zijn relatief nieuw.
Diensten
Het reviewen van diensten is in principe veel makkelijker dan dat van producten; veel meer dan een telefoon, televisie of PC om de dienst te kunnen proberen heb je meestal niet nodig. Wat je wel nodig hebt is een duidelijke en systematische aanpak hoe je een dienst gaat analyseren voordat je overgaat tot het beoordelen ervan.
Het doel is dat je appels met appels gaat vergelijken en niet met peren. Een site zoals Time2Play die online casino’s beoordeelt, heeft bijvoorbeeld een uitgebreide review over Leovegas casino geschreven, maar die is enkel waardevol als alle andere aanbieders op precies dezelfde manier beoordeeld worden.
Ook als je bijvoorbeeld streamingsdiensten gaat vergelijken gaat het niet alleen over het huidige aanbod en hoe succesvol individuele films en series zijn, maar wil je juist ook vermelden hoe vaak het aanbod aangepast en uitgebreid wordt.
Hardware
Fysieke producten zijn een stuk intensiever om te reviewen, het gaat niet alleen om prijs, gebruiksgemak en bouwkwaliteit, maar juist om de details. Verbruikt een wasmachine inderdaad zo weinig water en stroom als geadverteerd? Geeft een televisie echt kleuren zo helder en natuurgetrouw weer als de verkoper beweert?
Niet alleen kost het testen veel tijd, je zult meerdere keren moeten testen en de kans is groot dat je speciaal gereedschap of apparatuur aan moet schaffen. Om tijd en energie te besparen is juist hier een systematische aanpak noodzakelijk waarbij je ook rekening houdt met de wensen en vragen die de klanten hebben over een product.
Hoe je de informatie ook verzamelt, vervolgens moet je er een duidelijk verhaal van maken. Ook hierbij is het belangrijk om systematisch te werk te gaan, als je uiteindelijk een hele verzameling reviews hebt wil je een constante kwaliteit en duidelijke eigen stijl te herkennen is.
Je bent namelijk niet de enige die probeert van reviewen een droombaan te maken en je zult je moeten onderscheiden van de rest. Zeker in de tijd van AI’s en andere technische hulpmiddelen zul je iets unieks en menselijks toe moeten voegen.