Je bekijkt nu Flyers als marketinginstrument in een digitaal verzadigde wereld

Flyers als marketinginstrument in een digitaal verzadigde wereld

  • Bericht auteur:
  • Berichtcategorie:Blog

Tegenwoordig maken ondernemingen eigenlijk vooral online reclame, waardoor het nog moeilijker is om tussen alle online advertenties de aandacht te trekken. Het is dus zeker als lokale onderneming zinvol om terug te grijpen naar bijvoorbeeld de fysieke flyer. In dit artikel een aantal tips om dit effectief te doen.

Een opvallend ontwerp

Laten we beginnen met het ontwerp, wat uiteraard een zeer belangrijk onderdeel van de flyer is. Je kunt hierbij op verschillende manieren opvallen, zoals:

  • het font: grootte van de tekst, verschillende lettertypes en speciale effecten zoals schaduwen
  • kleurgebruik: het kleurenpalet zelf, het onderlinge contrast en het verloop van kleuren (gradients)
  • afbeeldingen: van vormen en een specifieke vlakverdeling, tot het toevoegen van foto’s en illustraties

Uiteraard komt bij het ontwerpen van een flyer ook het formaat om de hoek kijken, wat je tevens kunt inzetten om op te vallen. Denk aan flyers drukken in een groter of vierkant formaat, of door te kiezen voor een flyer die extra lang is. 

De “call to action”

Uiteraard is het uiterlijk slechts één onderdeel van de flyer, want ook de inhoud is erg belangrijk. Zo kun je bijvoorbeeld een specifieke actie aanprijzen, zodat mensen getriggerd worden om je (online) shop een bezoekje te brengen. Probeer de flyer altijd te voorzien van een “call to action”. Dit is een bekende marketingterm waarbij je, in dit geval de ontvanger van de flyer, aanzet om actie te ondernemen. Bijvoorbeeld zoiets als “pak nu die korting”, “maak nu een afspraak” of “ontdek welke verrassing er op jou staat te wachten”.

Een kwalitatieve afwerking

Als je flyer klaar is om te laten drukken bij PeterPrint, heb je de keuze uit diverse afwerkingen. Zo kun je kiezen voor het klassieke papier, maar bijvoorbeeld ook voor kalkpapier, een linnenpersing of zelfs kraftpapier. Met de papiersoort kun je, net zoals met de eerdere elementen, een specifieke sfeer wegzetten. Zo is kraftpapier een geweldige keuze voor een milieuvriendelijk product of dienst, terwijl een zwarte flyer bijvoorbeeld een erg luxueuze uitstraling heeft. 

Lokaal verspreiden en persoonlijk uitdelen

Zodra jij jouw flyer thuis bezorgd krijgt, is het tijd voor een effectieve marketingcampagne door het verspreiden van de flyers. Er zijn namelijk verschillende manieren om dit aan te pakken, waarbij je ze natuurlijk kunt laten bezorgen in een “folderpakket”. Het is echter ook een goed idee om de flyers handmatig te verspreiden. Bijvoorbeeld door ze uit te delen in de stad, mee te geven aan bezoekers tijdens een evenement of markt, neer te leggen bij andere winkeliers en dergelijke. Probeer plekken te bedenken die relevant zijn voor jouw doelgroep. 

De kracht van herhaling

De laatste tip is het herhalen van het hele proces. Dit kan met dezelfde flyer, maar het is nog beter om een nieuw ontwerp te maken dat qua look & feel aansluit op de voorgaande. Mensen zijn namelijk eerder geneigd om ergens zaken te doen als ze iets herkennen. Probeer dus bij potentiële klanten in gedachten te blijven, aangezien de kans groot is dat ze voor jouw onderneming zullen kiezen als ze je logo of flyer al eens eerder hebben gezien. En als je nog maar net begonnen bent met ondernemen, dan hebben we hier nog meer tips voor je.