Je bekijkt nu Is er nog toekomst voor copywriters en redacteurs?

Is er nog toekomst voor copywriters en redacteurs?

  • Bericht auteur:
  • Berichtcategorie:Blog

De razendsnelle ontwikkelingen van AI hebben voor een schok gezorgd in verschillende bedrijfstakken. Heel wat mensen die met schrijven hun brood verdienen maken zich zorgen of ze op termijn nog wel werk hebben. Als je vandaag de dag van de School voor Journalistiek komt of een communicatie opleiding dan is voor jezelf beginnen best een risico. Maar AI is zeker niet zaligmakend. Heel wat opdrachtgevers geven de voorkeur aan een artikel dat door mensen is geschreven in plaats van een tekst die is samengesteld door kunstmatige intelligentie en die bovendien ook sterk de indruk geeft uit het Engels te zijn vertaald. De ontwikkelingen gaan natuurlijk door, maar er gaan wel steeds meer stemmen op om de mogelijkheden met AI in het algemeen aan banden te leggen vanwege meerdere risico’s.

Hoe vind je werk als journalist?

Veel kranten en andere media nemen niet snel mensen in dienst omdat het onzekere tijden zijn. Je kunt als freelance journalist proberen opdrachten te krijgen door te laten zien wat je kunt. Op die manier kun je wellicht aan de slag voor verschillende nieuwswebsites of gedrukte kranten. Het is dan wel handig om een website te hebben zodat mogelijke opdrachtgevers je kunnen vinden. Zet hier ook artikelen op die je hebt geschreven. Een mogelijke opdrachtgever kan dan zien wat voor werk je schrijft en kan je kwaliteiten beoordelen. Om ervoor te zorgen dat je website toegankelijk is en een duidelijk beeld geeft van wat je te bieden hebt. Met een uitgekiende contentoptimalisatie laat je je meerwaarde zien voor een mogelijke opdrachtgever. Zorg er bijvoorbeeld voor dat er regelmatig nieuw materiaal op je website wordt geplaatst en verwijder of archiveer oudere teksten.

Vindbaarheid door zoekmachines

Een opdrachtgever die een SEO copywriter zoekt wil snel op een website terechtkomen met iemand die beschikbaar is. SEO is nog altijd heel belangrijk voor de vindbaarheid van websites. Daarbij is het heel belangrijk de juiste zoekwoorden te gebruiken en deze ook weer niet te o

verdrijven. AI kan dat natuurlijk ook als het moet. Maar een AI tool moet putten uit de informatie die online te vinden is. Als honderden opdrachtgevers SEO teksten laten schrijven over dezelfde onderwerpen dan kan het niet uitblijven dat die teksten te veel op elkaar gaan lijken. Dit is nadelig voor vindbaarheid, want de zoekmachines zullen opmerken dat de teksten uit dezelfde koker komen en ze sneller als spam aanmerken.

Niet alles kan door AI worden vervangen

In veel sectoren, niet alleen bij het schrijven van teksten, wordt soms erg gemakkelijk naar AI gegrepen. Want het bespaart personeel. Niet alleen als het om het schrijven van teksten gaat, maar ook in tal van andere sectoren. Maar of het in alle gevallen zaligmakend is, valt nog te bezien. Uiteraard zullen de technieken worden verfijnd, maar er zullen altijd opdrachtgevers zijn die de voorkeur geven aan een tekst die door een menselijk brein is bedacht en op papier gezet.