Je bekijkt nu Wat is het verdienmodel van een nieuwswebsite?

Wat is het verdienmodel van een nieuwswebsite?

  • Bericht auteur:
  • Berichtcategorie:Blog

Een website kost geld om online te zetten en online te houden. Om dit te kunnen blijven doen moet er dus nagedacht worden over een verdienmodel op een nieuwswebsite. Op andere soort sites worden er vaak producten verkocht, maar op een nieuwssite wordt alleen maar nieuwe gedeeld. Er moet dus op een andere manier geld verdiend zien te worden om de website online te houden. Dit kan op veel verschillende manieren gedaan worden. We gaan je vertellen wat het verdienmodel van een nieuwswebsite kan zijn en op wat voor manieren je geld kunt binnenhalen. 

Een donatiemodel

In Nederland is het nog een nieuw model, maar in het buitenland zie je het al wel veel voorbij komen: het vragen om een donatie te doen aan de lokale media. Grotere media houden zichzelf vaak wel staande, maar vooral de lokale media kampen in verhouding met grotere kosten. Een donatie vragen om te kunnen blijven bestaan is dan ook zeker een goede oplossing voor de kleinere nieuwswebsites. 

Zo’n donatiemodel kan ook komen in bijvoorbeeld de vorm van een zogenoemde vriendenclub van de website. Door een bepaald bedrag per jaar te doneren en een ‘vriend te worden van de nieuwswebsite, kunnen ze bijvoorbeeld enkele voordelen krijgen in ruil voor hun steun. Daarnaast is ook een eenmalige donatie vragen op de website een makkelijke mogelijkheid. 

Advertenties op de website

Ook op een nieuwswebsite kun je advertenties plaatsen. Deze kun je zelf plaatsen door aan bijvoorbeeld affiliate marketing te doen. Door bijvoorbeeld googleadvertenties op de website te plaatsen, kun je via het programma van Google op die manier wat verdienen. Vaak is dit een pay per click of een andere vooraf bepaalde manier van betaling. 

Daarnaast is het ook mogelijk om voor plaatselijke ondernemers een adverteerplek aan te bieden. Zo kunnen ze voor een bepaald bedrag een advertentieplek op de site inkopen, hun logo laten plaatsen of een advertorial laten schrijven ter promotie van hun bedrijf. Dit is ook een zeer populaire manier om geld te verdienen bij nieuwssites. 

Op een vergelijkbare manier kun je ook aan affiliate marketing doen. Als er over een bepaald nieuwsonderwerp geschreven wordt, kan het zijn dat er een product of link in verwerkt kan worden. Denk bijvoorbeeld aan een tekst over de energieprijzen. Hier kun je op een makkelijke manier tips met affiliate links aan koppelen van elektrische kachels. Zo kun je zonder al te veel moeite eventueel extra inkomsten binnenhalen. 

Abonnement aanbieden

Naast het donatiemodel wat we eerder besproken hebben, zien we ook steeds meer nieuwswebsites die een abonnement aanbieden. Dit is bij papieren kranten natuurlijk altijd al zo, maar ook online zien we dit steeds meer. Zo wordt er op de website bepaalde gratis nieuwsberichten gedeeld. Dit zijn vaak simpele en korte nieuwsberichten. 

Voor langere berichten en artikelen die meer diepte en informatie bieden moet je dan abonnee zijn om ze kunnen lezen. Er wordt dan vaak een ‘harde paywall’ ingesteld. Er staat bij het artikel aangegeven dat het op een premium artikel gaat en dat als je het wilt lezen, je moet betalen. 

Samenwerkingen aangaan

De manier waarop content aangeboden wordt is afgelopen jaren ook steeds meer veranderd. Vooral voor lokale media kan het soms moeilijk zijn om zich staande te houden. Landelijke media hebben dan de laatste jaren ook steeds meer interesse gekregen in regionaal en lokaal nieuws. Op die manier zijn er ook meer samenwerkingen aangegaan met de grotere landelijke media. 

Zo kan er bijvoorbeeld door een grotere nieuwswebsite verwezen worden naar de lokale nieuwssite. Dit kan zorgen voor een stuk meer bezoekers en daardoor ook meer opbrengst uit advertenties op de website. Daarnaast kan het zijn dat de artikelen van de nieuwswebsite geplaatst worden op de grote site. Zo krijg je ook de kans op advertenties te verkopen rondom de artikelen die op de website geplaatst worden. 

Begin een nieuwsbrief!

Een nieuwsbrief is op zichzelf niet direct een goed verdienmodel. Wel is het een manier om te kunnen verdienen aan advertenties. Zo kun je in de nieuwsbrief verwijzen naar bepaalde artikelen op de website of verwerk er affiliate links in waar je nog aan kunt verdienen. 

Ook kun je de nieuwsbrief op een andere manier opzetten. Verzamel als redactie verschillend lokaal nieuws uit verschillende bronnen. Zo worden de abonnees van de nieuwsbrief elke ochtend wakker met een mooi overzicht in de mail van wat er lokaal speelt. 

Om het nog leuker te maken; je kunt ook samenwerkingen aangaan met ondernemers, evenementen of horeca. Biedt een advertentievorm aan dat je tegen een betaling bijvoorbeeld de nieuwsbrieflezers op de hoogte brengt van bepaalde acties of evenementen die op dat moment lopen of plaats vinden in de regio. Hier kan natuurlijk ook nog een leuke actie aangekoppeld worden speciaal voor de abonnees. 

Een productiehuis opzetten

Steeds meer nieuwswebsite zien andere manieren op geld te verdienen, buiten hun eigen titel en naam om. Zo kan een productiehuis mooi in de verlenging van een nieuwswebsite liggen. Zo kan er in naam van de website een evenement worden georganiseerd of een expositie gemaakt worden. Leuke uitdagingen of wedstrijden trekken ook vaak veel aandacht. Denk hierbij aan een foto uitdaging, waarvan er foto’s ingezonden kunnen worden binnen een bepaald thema. Van deze foto’s zullen de mooiste uitgekozen worden, waar weer een expositie van gemaakt kan worden. Dit kan natuurlijk een mooi lokaal thema zijn, waardoor het een mooie verlenging zal zijn van de nieuwswebsite. 

Producten uitbrengen

Om extra geld binnen te krijgen om je nieuwswebsite te laten bestaan, kan het ook een leuk idee zijn om eigen producten uit te brengen. Je kunt veel verschillende producten kiezen, ontwerpen en uitbrengen. Zorg wel altijd dat het producten zijn die bij je website passen en een verlengde zijn van het nieuws wat je post. 

Dit kunnen bijvoorbeeld shirts of andere soorten kleding zijn met een logo van de nieuwswebsite, praktische items als boekjes, maar ook leuke limited editions zullen altijd populair zijn. Wanneer je logo bijvoorbeeld een mascotte bevat, kan deze uitgeven als limited edition knuffeltje een goede zet zijn en wat extra geld in het laatje brengen.