Op weg naar een duurzame kledingindustrie
Redacteur: Paul de Jager | Fotograaf: Pixabay Geplaatst op: 24-01-2019

Op weg naar een duurzame kledingindustrie

Ieder jaar worden meer dan 100 miljard nieuwe kledingstukken geproduceerd. Een derde daarvan wordt niet verkocht, nooit gedragen en versnipperd of verbrand. In de wereldwijde wedloop naar de snelste productie voor de laagste prijzen heeft de mode- en kledingindustrie zich ontwikkeld tot een duizelingwekkend systeem van Fast Fashion. Kan het anders?  Daarover sprak een deskundig forum vorige week in de Nijmeegse Openbare Bibliotheek. Daar vond de Meetup plaats naar aanleiding van de Tegenlicht TV-uitzending over het onderwerp.

Langzaam maar zeker begint de mode industrie in te zien dat het zo niet langer kan. Modeketen H&M, met vestigingen in Arnhem en Nijmegen zet de eerste stappen naar duurzaamheid door duurzaamheidseisen te stellen aan leveranciers. In beide steden vestigen zich inmiddels ook winkels met duurzaam geproduceerde kleding. Hoe kunnen we de mode veranderen met behoud van het plezier?

Lianne Toussaint was één van de sprekers. Ze is docent-onderzoeker bij Cultuurwetenschappen aan de Radboud Universiteit. In haar proefschrift Wearing Technology richt zij zich op de integratie van technologie in kleding. Technologie kan bijdragen aan duurzaamheid door het gebruik van beter herbruikbaar materiaal en futuristische toepassingen die de kleding doen veranderen van kleur en aanzien.
Anita Waltman is kunstenaar en vertelde over het hergebruik van materialen als plastic afval. Ze was tevens organisator van de expositie 'Sustainable Fashion' in De Bastei. Verschillende ontwerpers, scholen en kunstenaars geven daar hun blik op duurzame mode. Deze expositie was het sluitstuk van Green Capital Fashion, dat Anita Waltman een jaar lang organiseerde. Bewustwording was de rode draad in haar betoog.

Niki Milioni haakte in op het thema bewustwording. Ze volgt het master programma Fashion Held in Common bij de modeacademie van ArtEZ in Arnhem. Ze is gepassioneerd om de ‘bekrachtigende potentie’ van mode te delen met kinderen tussen de 8 en 18 jaar, met focus op zelf-ontdekking, zelf-expressie en kennismaking met vakmanschap. Dit gaat onder andere over bewustzijn, contact met/liefde voor materialen, ermee relateren, op een nieuwe manier leren kijken of aanvoelen. Ze stimuleert kinderen om met bestaande, gebruikte kleding te werken en ziet het zelf maken van kleren als een activiteit die bijdraagt aan het steeds minder consumeren van snelle, grootschalige en vaak uitbuitende producenten (de mainstream markt).

Daan Schraven maakte ook deel uit van het forum. Hij is fashion pionier en oprichter van het merk Schrav, dat onder andere als doel heeft om de kledingindustrie te veranderen door aandacht te geven aan ecologische en sociale impact. Door genoegen te nemen met een kleinere winstmarge dan in de kledingindustrie gebruikelijk is, verovert hij zich een positie op de markt.

Auteur Geschreven door:
Foto's Fotografie door:

Pixabay

Agenda Activiteiten

23 mei

15:25
Locatie:

RAN Business ontmoet in De Vereeniging

18 apr

15:25
Locatie: Peeze, Ringoven 36 Arnhem

Bedrijfsbezoek VNO-NCW bij Peeze