Je bekijkt nu De impact van Sociale Media op het verspreiden van nieuws

De impact van Sociale Media op het verspreiden van nieuws

  • Bericht auteur:
  • Berichtcategorie:Blog

‘Dat heb ik gelezen op Facebook’

Steeds meer mensen gebruiken sociale media als bron om op de hoogte te blijven van het nieuws, vooral onder de jongeren. Sociale media zijn echter geen nieuworganisatie maar gebruiken het nieuws om er financieel beter van te worden. In dit artikel laten we zien hoe sociale media nieuws gebruiken en welk gevaar daaraan kleeft.

De impact van sociale media algoritmen

Sociale media leven van reclames die ze publiceren op de pagina’s. Om zoveel mogelijk mensen te bereiken die de reclame opmerken, hebben sociale media algoritmes ontwikkeld om te ontdekken wat mensen leuk vinden om te lezen. Je zult het zelf ook wel gemerkt hebben, je googelt over hoe je je tuin het beste inricht en je wordt vervolgens gebombardeerd met tuinartikelen reclame op Facebook. Of je leest een keer over een online casino en op je Instagram Story wemelt het ineens van de online games.

Fake nieuws

Hetzelfde geldt voor het lezen van nieuwsberichten op deze platforms. Daar kom je als sociale mediagebruiker in een ‘filterbubbel’ terecht. Sociale media leren van je leesgedrag; als zij merken dat je bepaalde informatie vaak leest, krijg je steeds meer informatie over dat onderwerp voorgeschoteld. Ander nieuws wordt door deze media er voor je uitgefilterd, waardoor je een eenzijdig wereldbeeld krijgt. Daar komt nog bij dat sociale media ook vaak misleidende informatie toevoegen. Je leest dat vanwege een schokkende titel en het algoritme, dat het verschil niet kent tussen fake nieuws en nieuws, geeft je steeds meer leesmateriaal van hetzelfde (nep)onderwerp.

Hoe weet je of iets fake nieuws is?

Het is belangrijk om nepnieuws van echt nieuws te onderscheiden. Nieuws op sociale media kan door iedereen gemaakt worden, zijn de mensen betrouwbaar? Op Twitter hebben bekende mensen (journalisten, schrijvers van nieuws) vaak een blauw vinkje achter de naam waardoor je kunt zien dat het een echt profiel is en geen nepprofiel. Vraag je ook af wat het belang is van het nieuws, waarom die persoon dat nieuws plaatst. En wat is de bron van het nieuws, raadpleeg Google en je komt er snel achter of je met nep nieuws te maken hebt!

Voordelen van nieuwsverspreiding op sociale media

Natuurlijk heeft nieuws verspreiden (door de juiste mensen) via sociale media ook voordelen. Kranten kunnen snel ‘Breaking news’ verspreiden omdat verspreiding van de sociale media onmiddellijk gebeurt. Je hoeft niet te wachten tot de krant de volgende dag in je brievenbus valt. Helaas bereikt nieuws op sociale media soms een publiek waarvoor het nieuws niet geschikt is. Dan is de nieuwsverspreiding nog een nadeel. Denk maar eens aan de reclame van de nieuwe online gokplatforms die onbedoeld een verkeerde doelgroep kan aanzetten tot online gokken.

Het is belangrijk dat reclame en nieuwsverspreiding via sociale media duidelijk is over de relatie van de verspreider en de bron waar het vandaan komt. Als je tegenwoordig adverteert op sociale media moet je de regels van Kijkwijzer toepassen en aangesloten zijn bij het Nederlands Instituut voor Classificatie van Audiovisuele Media (NICAM).

Tenslotte

Gebruiker zijn van sociale media is leuk, je komt snel in contact met mensen en je kunt er interessante media op vinden. Het is echter van groot belang dat de gebruiker zich bewust is van de gevaren van de sociale media en niet alles gelooft wat er geschreven wordt, maar nieuwsbronnen raadpleegt ter verificatie.