Je bekijkt nu Kunstmatige intelligentie in de journalistiek en de media

Kunstmatige intelligentie in de journalistiek en de media

  • Bericht auteur:
  • Berichtcategorie:Blog

De mediawereld kan op vele manieren profiteren van het gebruik van kunstmatige intelligentie. Maar vooral in de gekwalificeerde journalistiek kunnen ook gevaren ontstaan. Als door een AI geproduceerde inhoud niet op zijn waarheidsgehalte wordt onderzocht, is er nepnieuws in overvloed.

Bij dice slots en andere online kansspelen wordt de speler beter beschermd door kunstmatig intelligente toepassingen. AI kan trends in enkele seconden analyseren en enorme hoeveelheden gegevens nauwkeurig evalueren. Als dan verslavingsgedrag van spelers wordt vastgesteld, kunnen snel passende tegenmaatregelen worden genomen.

Kunstmatig gegenereerde media: wat zijn de grenzen van de moderne AI?

In de multimedia-omgeving slaagt kunstmatige intelligentie erin zinvolle inhoud te genereren uit audio- en videogegevens. Deze passen bij de vraag van de gebruiker en kunnen ook worden aangevuld met tekstblokken. AI kan zelfs het publiceren van kunstmatig gegenereerde multimedia-inhoud overnemen. Dit resulteert in een enorme toename van de efficiëntie met gelijktijdige kostenbesparingen.

AI kan ook zorgen voor het nodige bereik in social media. Daarbij gaat het niet alleen om het creëren van posts die relevant zijn voor de doelgroep, maar ook om intern administratief werk. Zowel het beeldmateriaal als eventuele audiotracks kunnen automatisch worden geoptimaliseerd zonder dat daarvoor getrainde experts nodig zijn. Het grootste probleem bij al deze maatregelen is echter de bescherming van de intellectuele eigendom.

Kunstmatige intelligentie is altijd gebaseerd op toegang tot reeds bestaande inhoud. AI kan geen zinvolle inhoud uit het niets genereren. Op het internet gepubliceerde beelden, video’s en geluidsopnamen vallen echter onder het auteursrecht. Wie voor zijn mediaproductie uitsluitend vertrouwt op de snelle prestaties van kunstmatige intelligentie riskeert dus een waarschuwing.

Trends voorspellen op basis van verzamelde gegevens: Wat willen mijn klanten?

Moderne marketing gaat al lang niet meer alleen over de verdiensten van een product of dienst. In plaats daarvan worden potentiële kopers in detail geanalyseerd om elke doelgroep precies datgene te bieden wat ze willen. Het is bijvoorbeeld gebruikelijk om fictieve personages te creëren uit zeer verschillende sociale klassen.

Terwijl een marketeer eerst uitgebreide gegevens moet verzamelen, die vervolgens nauwgezet door een team worden geanalyseerd, hebben innovatieve AI-toepassingen slechts enkele seconden nodig. Bovendien kunnen de talrijke bots veel sneller in de sociale media en op andere platforms met gebruikerscommunicatie zoeken naar gemeenschappelijkheden of speciale kenmerken die in elk geval van belang zijn. Zo kan de trend van de tijd worden herkend, zelfs de uitvoering van het ontwerp van overeenkomstige inhoud kan aan een AI worden overgedragen.

Een intensieve doelgroepanalyse helpt om de eigen verkoop te verhogen of te zorgen voor een grotere bekendheid. AI kan een verrijking zijn in elk type campagne, maar kan in geen geval menselijke prestaties vervangen. Het potentieel van kunstmatige intelligentie ligt dus duidelijk zowel in ondersteunende activiteiten als in inspiratie.

AI in de journalistiek: Hoe kan ik zien of een nieuwsartikel door een bot is geschreven?

Op het eerste gezicht is het niet eenvoudig om onderscheid te maken tussen een feit dat tot in detail is onderzocht en de uitspraken van een kunstmatig intelligente machine. Vooral bij complexe inhoud kan AI ervoor zorgen dat deze in eenvoudige taal wordt weergegeven zonder de inhoud te vervormen. Het is echter essentieel om na te gaan of de outputweergaven werkelijk altijd correct zijn.

Een zuivere AI-tekst kan worden herkend aan inhoudelijke herhalingen, waarbij de journalistiek veel met synoniemen werkt. Afhankelijk van het soort tekst komt echte journalistiek levendig en emotioneel overtuigend over, terwijl kunstmatige intelligentie de neiging heeft zich te beperken tot een taalkundig eenvoudige weergave van informatie. Er bestaan al veel technische mogelijkheden om AI-teksten gericht te identificeren. Deze kunnen gratis worden gebruikt via de internetbrowser.

Geautomatiseerde berichten voor elke doelgroep: AI maakt het mogelijk

Zowel voor zoekmachineoptimalisatie als voor de amusementswaarde van de lezers is het belangrijk om altijd unieke content te presenteren. Hetzelfde onderwerp kan op totaal verschillende manieren worden gepresenteerd, zodat het ongeacht de doelgroep een enorme impuls aan het bereik kan geven. Het effect van dergelijke bijdragen is bijzonder sterk wanneer specifiek op de behoeften van de beoogde doelgroep wordt ingespeeld.

Om de geloofwaardigheid van een medium niet in gevaar te brengen, mag een professionele journalist niet alleen vertrouwen op kunstmatig gegenereerde inhoud. Wanneer bewust gebruik wordt gemaakt van innovatieve technologie, dient deze slechts om dezelfde inhoud met meer variatie te presenteren. Zo kunnen singles net zo goed worden bereikt als jonge gezinnen in hun eigen huis of de gezondheidsbewuste 50+ generatie.

Onderzoekstijd kan dankzij AI aanzienlijk worden verkort

Hoewel de tekstoutput van kunstmatige intelligentie momenteel eerder op een middelmatig niveau ligt voor de geschoolde schrijver, kan AI op veel redacties voor effectiever werk zorgen. In plaats van verschillende bronnen zoals vakbladen of relevante literatuur in hun geheel te moeten doorlezen, heeft de bot daar slechts een minimum aan tijd voor nodig.

Alleen bij actuele onderwerpen hebben de kunstmatig intelligente bots op dit moment weinig nut als ze niet met het internet verbonden zijn. OpenAI heeft met zijn ChatGPT bijvoorbeeld kennis vanaf het jaar 2021, en Microsoft heeft inmiddels ook kunstmatige intelligentie geïntegreerd in zijn zoekmachine Bing!

Echter, nadat de Bing-bot beledigend en verbaal gewelddadig werd, moest de Amerikaanse softwaregigant dienovereenkomstig upgraden. Microsoft wil in de toekomst ook meer AI-ondersteuning bieden in zijn Office-toepassingen. Volgens sommige medewerkers is Google’s Bard nog niet volwassen genoeg om het op te nemen tegen de kunstmatig intelligente softwareoplossingen van de concurrentie op de markt.

De toekomst van AI in media en journalistiek: Worden we straks alleen nog maar geïnformeerd door machines?

Als de nieuwe toepassingen niet goed worden gebruikt, worden we binnenkort misschien niet meer door echte mensen geïnformeerd over het laatste sport- en zakennieuws. Maar het is ook mogelijk dat AI in toenemende mate zal worden gebruikt bij online winkelen om onze aankoopbeslissingen te manipuleren.

Momenteel zijn de bots nog niet in staat menselijke emoties correct te interpreteren en dienovereenkomstig uit te voeren. AI mist zowel menselijk inlevingsvermogen als een dieper cultureel begrip. Vanuit AI-perspectief zou rapportage dus louter gebaseerd kunnen zijn op een evaluatie van automatisch verzamelde gegevens.

Cursussen in AI meer gevraagd dan ooit in Nederland

De rijksoverheid financiert verdere ontwikkeling op het gebied van kunstmatige intelligentie met grote bedragen. Steeds meer schoolverlaters voelen zich aangetrokken tot dit spannende vakgebied. Vooral bachelor- en masteropleidingen op het gebied van AI zijn populair. In de eerste plaats moet hier de Radboud Universiteit in Nijmegen worden genoemd. Op de in 1923 opgerichte campus studeren inmiddels meer dan 20.000 jongeren aan in totaal zeven faculteiten.