Je bekijkt nu <strong>Mobiel gamen: de markt van 100 miljard dollar die we serieus moeten nemen</strong>

Mobiel gamen: de markt van 100 miljard dollar die we serieus moeten nemen

  • Bericht auteur:
  • Berichtcategorie:Blog

Met ongeveer 90% van de volwassen bevolking heeft Nederland een van de hoogste smartphone-penetratiegraden ter wereld. De “smartphone-generatie” bestaat niet uit millennials, maar uit ons allemaal. Gelijklopend met deze trend is de gaming sector. Maar terwijl het bezit en gebruik van intelligente telefoons naar verwachting zal stabiliseren, is het moeilijker te voorspelen hoe sterk gaming zal groeien. Steeds meer mensen ontdekken video spelletjes en casino games, en zijn zich ervan bewust dat spelen niet voorbehouden hoeft te zijn aan kinderen. Integendeel, de weldadige werking op onze hersenen wordt vlijtig onderzocht en levert hoopvolle resultaten.

Het belang van de mobiele gaming markt

Elk spel heeft een educatief element. Of het nu gaat om Baby Hazel, Tetris of Mortal Kombat, ze zetten je hersenen aan het werk. Onderzoekers observeren spelers en stellen een verbeterd concentratievermogen vast, een sterker uitgesproken creativiteit en positieve invloed op zowel het korte als lange geheugen. Omdat niet alle games zomaar in het Nederlands verkrijgbaar zijn, leren sommige gebruikers gemakkelijker een vreemde taal. En in een maatschappij waar teamwerk vaak van essentieel belang is om een doel te bereiken, kunnen games een onschatbare rol spelen. Game-based learning blaast leven in het onderwijs.

Hollywood kansloos tegen Fortnite

De game-industrie wint jaarlijks aan belang voor cultuur, entertainment en technologische vooruitgang. Zelfs Hollywood kan niet op tegen deze sector met 2,5 miljard spelers overal ter wereld. Neem nu een hit als Fortnite, dat dagelijks 2,9 tot 4 miljoen spelers lokt. Het game werd op de markt gelanceerd in juli 2017. Vermenigvuldig het gemiddelde aantal bezoekers met 5 jaar en je hebt een spelersaantal van grof geschat 6,3 miljard. Vergelijk dat met Titanic, dat wereldwijd luttele 382 miljoen kijkers aan het witte doek kluisterde.

De aantrekkingskracht op alle leeftijden

Er is geen spelletje of het spreekt wel de een of andere leeftijdsklasse aan. Bureaus voor marktonderzoek berekenen dat het grootste aandeel spelers, oud en jong, zowel mannen als vrouwen bij voorkeur inloggen op shooters. Ook adventures en role playing games doen het goed. 

Mobiele casino’s

Veranderingen in de regelgeving hebben vorig jaar deze nieuwe niche voor mobiel spelen opengesteld in Nederland. Meer dan een dozijn online casino’s hebben nu een exploitatievergunning. De beste casino platforms geven hun mobiele aanbod de hoogste prioriteit, want kansspelen zoals roulette, craps, blackjack en poker spreken een groot publiek aan en het gros van hun gebruikers speelt vanaf de smartphone.

Het belang van games voor de economie

De American Gaming Association berekende in 2018 dat games stabiele banen verstrekken aan bijna twee miljoen Amerikanen en dat ze miljarden dollars aan belastinginkomsten genereren. Dit gaat natuurlijk alleen om de VS, maar we mogen erop vertrouwen dat de cijfers bij ons in Europa al even indrukwekkend zullen zijn. Mogelijks kan men deze lijn zelfs globaal doortrekken want ook in een land als China waar ongeveer 18% van de wereldbevolking leeft, zijn ze gek op video en casino spelletjes.