D2016-12 Foto Jacques Kok ondernemersdag achterhoek

Gastblog: een patent is niet-allesheiligend

21 mei 2016
Algemeen Blogs Uitgelicht

De tijd dat slimme uitvindingen en innovaties direct vastgelegd worden met octrooien om het marktaandeel van het nieuwe product te zekeren is voorbij. Er is een tijdperk aangebroken waarin – soms – bewust géén octrooien worden geregistreerd. Een open-source mentaliteit en samenwerken met de concurrent loont dan beter en levert meer hefboomeffect op dan het ingesnoerde patent van weleer. Ook, of vooral juist, bij startups. Maar wie maakt de juiste keuze voor wel of niet vastleggen?

Gastblog door Anne Laarman, partner Algemeen Octrooi- en Merkenrecht Bureau AOMB Consultants

Een CIPO is het antwoord op deze vraag. Een CIPO is een Chief Intellectual Property Officer, die net als zijn collega’s de Chief Intelligence Officer, Chief Risk Officer en Chief Purchase Officer zijn plaats dient te hebben in het management van een bedrijf. En niet alleen van een groot bedrijf, maar ook van een MKB-bedrijf of zelfs van een startup. Met name bij een startup, want daar leeft nog wel eens de gedachte dat het intellectuele eigendomsrecht en de daarbij behorende keuzes alleen voor ‘grote jongens’ gelden.

Open source

Is dit preken voor eigen parochie? Nee, want ik pleit er alleen voor om het vastleggen van octrooien en andere intellectuele eigendomsrechten, de traditionele kerntaken van het octrooibureau,te allen tijde vanuit de businessstrategie te bekijken. De ontwikkelingen op innovatief gebied gaan zó snel dat het octrooieren niet altijd meer zin heeft. Wat wèl zin heeft, is iemand aanstellen die de juiste afweging kan maken om te octrooieren, samen te werken en of het idee via open-source de wereld in te slingeren waardoor er in co-creation tot veel innovatievere vernieuwing gekomen kan worden. Die iemand is de CIPO of hoe u hem of haar ook wilt noemen.

Game changer

De innovatie die vandaag de dag succesvol is, is experience innovation: het samen maken en beleven van vernieuwingen. Crowd innovation maakt deel uit van de innovatie 3.0 waar de wereld vandaag en morgen in zit. Business leaders worden zo game changers. De CIPO is in deze nieuwe context de manager die de juiste afweging kan maken welke componenten van het businessmodel met intellectuele eigendomsrechten vast te leggen zijn, welke in co-creation moeten worden uitgebouwd en welke wegen er naar (co-)financiering en het succesvol vermarkten van de innovatie kunnen leiden. Hij – of zij – zoekt naar disruptive growth programs waarmee het bedrijf wèl een onderscheidende beweging kan maken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *