whatsapp

Blog Angelique Dijks: zakelijk WhatsAppen is nieuwe doorbraak op social media

13 september 2017
Algemeen Blogs

In het nieuws afgelopen week zag ik een nieuwe doorbraak op het gebied van social media, die meteen mijn aandacht trok: zakelijk WhatsAppen. Ook voor kleine bedrijven.

Steeds meer bedrijven hebben al een telefoonnummer op de website of op reclame-uitingen staan waarbij staat: ‘ je kan ons nu ook appen’. Dit is echter vaak een telefoonnummer van iemand persoonlijk, die spreekt namens het bedrijf. Dat is nu verleden tijd! KLM is het eerste bedrijf dat gebruik maakt van deze optie, zij hebben hiervoor ook nauw samengewerkt met WhatsApp om dit voor elkaar te krijgen. Het account van KLM is officieel geverifiëerd, er staat dan ook een groen vinkje achter hun naam op WhatsApp.

Hoe doen zij het?

KLM pakt het als volgt aan: heb jij je vlucht geboekt? Dan kan jij ervoor kiezen om via WhatsApp jouw vlucht en boekingsgegevens te ontvangen. Je krijgt je boarding pass ook toegestuurd en krijgt informatie over je vlucht. Wanneer je vlucht vertraagd is krijg je informatie over waarom je vlucht is vertraagd andere informatie die belangrijk is voor jou als klant. Daarnaast kun je natuurlijk ook vragen stellen. Vraag jij je af hoe lang je nog zal moeten wachten? Stuur gewoon even een appje en je krijgt van KLM zo snel mogelijk een antwoord.

Waarom doe jij het?
Nu zijn er maar weinig bedrijven zo groot als KLM en is kleinschalig en persoonlijk appen met de klant voor de meeste bedrijven wel een optie. Toch zijn er verschillende dingen die jij zou kunnen doen met jouw bedrijf op de zakelijke WhatsApp.

  1. Afspraken bevestigen: tegenwoordig krijg ik van mijn tandarts al een mailtje en een sms’je dat mijn afspraak bevestigd is. Zo kan ik altijd terugvinden wanneer mijn afspraak ook alweer was. Dit kan voortaan ook via Whatsapp . Super handy, want mijn mailbox stroomt altijd maar vol en belangrijke mailtjes raken dan kwijt tussen al die spam.
  2. Herinneringen sturen: zo’n warhoofd als ik ben, vergeet natuurlijk ook altijd mijn tandarts afspraak. Een half jaar van tevoren plan je dat in, je denkt toch niet dat ik daar precies de dag dat ik moet gaan, nog aan denk. Om die reden stuurt diezelfde assistente van diezelfde tandarts mij heel vriendelijk een paar dagen van te voren een herinnering: denk eraan! Je hebt over drie dagen een afspraak om 09.00.
  3. Documenten sturen: heb je met je klant afspraken gemaakt die zwart op wit komen te staan? Stuur ze via Whatsapp. Tegenwoordig kun je ook al ingescande documenten direct naar je telefoon laten sturen via het internet (in plaats van dat ouderwetse ‘ gekloot’  met die kabel naar je computer en het doorsturen via e-mail). Zo kun je deze documenten doorsturen per app. Een contract ondertekend, de algemene voorwaarden meesturen? Het klinkt misschien allemaal onhandig, maar dit wordt wel de toekomst.
  4. Consumenten kunnen vragen stellen: al dat gebel, iedereen wordt helemaal plat gebeld met vragen door consumenten en een sms’je sturen doen ze niet zo snel. Laat klanten dat via WhatsApp doen. Door een zakelijk WhatsApp-account aan te kunnen maken hou je ook gewoon prive en zakelijk echt gescheiden.

Is er ook een nadeel? Maar natuurlijk is dat er. Je moet nog steeds alle appjes zelf handmatig beantwoorden. Dit kan dan wel op de computer, maar mensen stellen soms ingewikkelde vragen en verwachten snel een antwoord. Je moet dus snel op zoek naar het antwoord dat de klant zoekt. Hoewel kunstmatige intelligentie steeds meer komt, is het nog niet op het level, dat het klantvragen automatisch beantwoord.

Angelique Dijks is vierdejaars student aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen richting Communicatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *