Elektrisch containerschip begin 2019 in de vaart
Redacteur: André Sonneville | Fotograaf: infographic BCTN Geplaatst op: 17-08-2018

Elektrisch containerschip begin 2019 in de vaart

Het eerste elektrisch aangedreven containerschip van het Nijmeegse BCTN komt begin 2019 in de vaart. Een tweede op maat ontworpen schip is besteld. 

Na de containerterminal in Den Bosch, wordt de containerhaven van BCTN in Nijmegen door het gebruik van energie uit zonnepanelen en windmolens volledig emissievrij. BCTN wil zijn voorsprong als optimaal duurzaam overslagbedrijf koste wat het kost vasthouden en zelfs uitbouwen. In dat licht wordt er momenteel hard gewerkt aan het behalen van een derde Lean & Green Star, de ultieme erkenning voor het terugdringen van de CO2-emissie.

Dubbele schroef

De elektrische schepen heeft BCTN ontwikkeld in samenwerking met logistiek dienstverlener Nedcargo, dat inmiddels al een elektrisch schip in de vaart heeft. De bedoeling is dat het elektrisch containerschip van BCTN – groter, met meer vermogen en met een dubbele schroef - onder de geregistreerde scheepsnaam ‘Den Bosch Max 2.0’ gaat varen op de vaarwegen tussen de zeehavens Antwerpen of Rotterdam en de terminalvestigingen van BCTN in Den Bosch en Nijmegen. Om de haven in Den Bosch te kunnen aandoen wordt het schip bij voorkeur op een werf in Nederland op maat gemaakt. Het afbouwen van de containercarrier geschiedt in Rotterdam.

Bij het ontwerp, in samenwerking met Nedcargo, en maatvoering (90 meter lang, 11,5 meter breed, 4 meter diepgang, goed voor max. 140 20-ft containers) van de eerste twee elektrische containerschepen van BCTN is rekening gehouden met de mogelijkheden die de containerterminal van BCTN in Den Bosch te bieden heeft. De terminal in de Rietveldenhaven daar, ligt achter de Engelensluis die schepen groter dan 90x11,5 meter niet kan schutten.

Subsidiepotten

Volgens Bert de Groot, adjunct directeur van BCTN en tevens manager van de containerterminal in Nijmegen, is de kans groot dat de ‘Den Bosch Max 2.0’ begin 2019 volledig elektrisch wordt aangedreven. “Het hangt af van de lobby die we op dit moment samen met de gemeente Nijmegen voeren om de nu voorlopig geplande diesel aangedreven generatoren voor de opwekking van elektriciteit kunnen vervangen door batterijen eventueel in combinatie met brandstofcellen met waterstof als brandstof. De investering daarin is voor ons als bedrijf te groot. De rijksoverheid heeft daar subsidiepotten voor en samen met de gemeente Nijmegen proberen we die nu aan te spreken.”

Met het oog op de titel ‘European Green Capital 2018’ is er Nijmegen veel aan gelegen om dit project succesvol af te ronden. “Nijmegen denkt meteen verder in de toekomst en weet natuurlijk dat ook grotere elektrisch aangedreven containerschepen mogelijk zijn. Ook BCTN is natuurlijk geïnteresseerd in schepen die meer dan 140 containers kunnen laden”, weet Bert de Groot.

Schippers

Met het in de vaart nemen van de elektrische schepen ontpopt BCTN zich tevens als rederij. De Groot: “Voor zelfstandige schippers, vaak zijn het familiebedrijven, is een investering in een elektrisch schip nauwelijks te doen, waardoor de ontwikkeling op dit gebied ook te langzaam gaat. BCTN wil zijn naam als meest groene binnenhavenbedrijf van Nederland waar maken. Onze voorsprong hierin willen we vasthouden en vergoten. Daarom nemen we ook hier onze verantwoordelijkheid. Uiteraard zorgen we voor deskundige en ervaren bemanningen op onze schepen, liefst uit de schippersfamilies waar we al jaren zaken mee doen.”

‘Alles elektrisch’

Voor BCTN staat het vast dat het elektrisch varen de toekomst heeft in heel Europa. Bert de Groot: “In Berlijn wordt volgend jaar een schip te water gelaten dat volledig elektrisch vaart. Een project van  bijna 10 miljoen. Ongeveer de helft wordt door ‘Brussel’ gesubsidieerd. Dat belang wordt aan het elektrisch varen gehecht. In de nabije toekomst wordt alle transport elektrisch. Vrachtwagens en ook schepen. We moeten naar een uitstoot van 0 CO2 en ook de binnenvaart gaat daar aan bijdragen!”

‘Zeestatus’

BCTN in Nijmegen timmert op andere fronten ook hard aan de weg. Zo mocht de containerterminal aan de Waal eind vorig jaar de erkende status als zeeterminal in ontvangst nemen. Die status geeft de terminal de mogelijkheid om coasters en andere kleine zeeschepen direct af te handelen. Die schepen kunnen zonder tussenstop in een zeehaven direct van en naar Nijmegen doorvaren om containers te verladen en die naar andere zeehavens in omringende landen te vervoeren.

Bron: TPN Outlook nr. 4 - januari 2018

Auteur Geschreven door:

André Sonneville

Foto's Fotografie door:

infographic BCTN

Agenda Activiteiten

13 dec

22:34
Locatie: KNNS, Wijchen

VNO-NCW Midden: KNNS

01 nov

22:34
Locatie: Arnhem

VNO-NCW Midden: Teijin Aramid