Je bekijkt nu Welke invloed kunnen de media hebben op het overstapgedrag van mensen?

Welke invloed kunnen de media hebben op het overstapgedrag van mensen?

  • Bericht auteur:
  • Berichtcategorie:Blog

Stap jij jaarlijks over naar een andere zorgverzekeraar, omdat die een betere aanbieding heeft? Dan behoor je tot een minderheid in ons land. Ongeveer zeven procent van de Nederlanders zet aan het eind van het jaar deze stap. Ze doen dat vaak door publicaties in de media. De aanbieders van zorgverzekeringen spelen hier slim op in, bijvoorbeeld door de hoogte van de zorgpremie via een persbericht te communiceren.

Betaal niet te veel

Overstappen naar een andere zorgverzekeraar kan je zomaar enkele honderden euro’s per jaar besparen. Anders gezegd: je kunt zorgeloos op vakantie gaan van het geld dat je anders aan je huidige zorgverzekeraar zou hebben overgemaakt. Dat klinkt aantrekkelijk, toch? De grote vraag is dan natuurlijk waarom niet veel meer mensen deze stap zetten. Een combinatie van factoren ligt hieraan ten grondslag. Op de eerste plaats kan dat uit onwetendheid zijn. Ondanks de grootschalige campagnes via de media zijn er altijd mensen tot wie de boodschap niet goed doordringt. Geleidelijk daalt het aantal mensen in deze categorie wel, al was het maar omdat zorgverzekeringen vergelijken tegenwoordig een fluitje van een cent is. Een tweede reden is dat mensen graag loyaal willen blijven aan hun verzekeraar. Van oudsher zijn we gewend om een goede band met bedrijven op te bouwen, dat patroon is lastig te doorbreken. Verder vrezen veel mensen dat het overstappen veel gedoe is en tot problemen kan leiden. Het tegendeel is waar, want die zorgen worden je doorgaans geheel uit handen genomen.

Stijgende premies

Wie de premies in de loop der jaren heeft genoteerd, kan slechts één conclusie trekken: de zorgkosten stijgen steeds verder. Natuurlijk moeten we ons daarbij realiseren dat veel andere dingen ook duurder geworden zijn. Het zou niet eerlijk zijn om alleen deze tarieven met elkaar te vergelijken zonder hierop een inflatiecorrectie toe te passen. Desondanks kunnen we vaststellen dat voor de zorgverzekering 2022 elke maand een behoorlijk bedrag moet worden ingeleverd, zelfs als je bij de goedkoopste aanbieder zit. Bovendien is dat bedrag natuurlijk sterk afhankelijk van de samenstelling van je zorgpakket. Het is daarom belangrijk om je goed te oriënteren op de diverse mogelijkheden. Ook daarbij kunnen de media een belangrijke rol spelen. Ze wijzen je als consument de weg in het woud van aanbieders en pakketten. Ook online reviews geven tegenwoordig vaak de doorslag bij het maken van een keuze.