In de krant, op televisie en op het internet wordt allerlei beeldmateriaal gebruikt om het nieuws beter te illustreren. Dit beeldmateriaal betreft vaak precies het nieuws dat wordt omschreven in het artikel. Er zijn natuurlijk aardig wat journalisten in Nederland, maar hoe komt het dat ze van elke situatie duidelijke foto’s hebben? De media heeft een slimme manier om aan zijn foto’s te komen, omdat ze weten dat journalisten niet altijd op tijd op locatie kunnen zijn om een foto voor de krant te nemen. Deze manier verschilt natuurlijk per nieuwsorganisatie.
Het belang van foto’s in de media
Als je een nieuwsartikel, een krantenbericht of een bericht op social media leest is het eerste wat opvalt bijna altijd de foto’s die te vinden bij het nieuwsbericht. Een van de beste voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld sportartikelen. Bijna altijd kan je een artikel vinden na een belangrijke sportwedstrijd die de uitslag en de belangrijkste delen van de wedstrijd omschrijven. Hier vind je ook altijd een spectaculaire foto van voetballers die met elkaar strijden tijdens de wedstrijd. Misschien zie je ook wel eens de fotografen staan aan de zijkant van het veld om deze foto’s te maken.
Bij een andere belangrijke gebeurtenis, zoals bijvoorbeeld een feestdag of een demonstratie worden er ook foto’s gebruikt om je aandacht te trekken. Deze foto’s worden vaak gebruikt om te laten zien hoeveel mensen er aanwezig waren en hoe het evenement er op dat moment uitzag. Het doel van deze foto’s is ook natuurlijk om te laten zien wat er gebeurt in het land en een duidelijker beeld te geven van wat er verteld wordt in het artikel. Vaak is er bij deze evenementen pers aanwezig, omdat het van tevoren al duidelijk is dat het plaats gaat vinden.
Hoe werkt dat dan met internationaal nieuws? De Nederlandse nieuwszenders hebben toch geen fotografen in ieder deel van de wereld? Hoewel sommige nieuwszenders misschien correspondenten hebben in verschillende landen is het onmogelijk om op elke plek op de wereld te zijn wanneer er iets plaatsvindt. Er zijn hiervoor dus verschillende manieren waarop de media foto’s verzameld die zo perfect passen bij het nieuwsbericht. Wij zijn namelijk niet het enige land dat schrijft over het desbetreffende artikel. Door een slim netwerk op te zetten kunnen de grote en kleine nieuwszenders in Nederland allerlei foto’s krijgen die passen bij het nieuws van het moment.
Hoe de media aan zijn foto’s komt
Er zijn dus veel verschillende manieren waarop de media aan zijn foto’s komt. Een van de meest voor de hand liggende manieren is natuurlijk het kopen van foto’s. Wanneer iemand bij een bepaald evenement aanwezig is en een van de weinige foto’s heeft die gemaakt is op dat moment, kan dit natuurlijk aardig wat geld verdienen. Nieuwszenders kopen vervolgens deze beelden om te laten zien aan de kijkers van de nieuwszenders. Sommige mensen maken het zelfs hun baan om foto’s te maken voor de media die ze vervolgens kunnen verkopen.
Een andere manier is natuurlijk het sturen van hun eigen pers naar evenementen die van tevoren zijn ingepland. Denk bijvoorbeeld aan feestdagen zoals Prinsjesdag of oud en nieuw en zelfs Koningsdag. De journalisten zijn vaak ondersteund door een fotograaf die de foto’s of video’s maakt van het moment om het artikel te ondersteunen. Dit werkt natuurlijk vooral voor nationaal nieuws en alleen als de evenementen een geplande datum hebben. Deze beelden worden vervolgens gebruikt voor kranten, nieuwsartikelen op social media en op het internet maar ook tijdens uitzendingen op de televisie. De journalistiek van deze media zenders is hiervoor erg belangrijk.
Daarnaast is het ook mogelijk om je eigen foto’s op te sturen naar een nieuwszender. Doe je dit, dan geef je de nieuwszender eigenlijk de mogelijkheid om je foto’s vrij te gebruiken. Deze foto’s vind je misschien vervolgens terug op de nieuwszender, waar je naam en de locatie erbij worden vermeld. Het beste voorbeeld hiervan zijn bijvoorbeeld de weerfoto’s die worden laten zien aan het einde van de nieuwe aflevering. Hier zie je vaak prachtige plaatjes gemaakt door mensen door heel Nederland. Met een beetje geluk wordt je eigen foto zelfs uitgekozen en kan je deze zien met je naam erbij vermeld!
De laatste manier waarop de media vaak aan zijn foto’s komt is door media te gebruiken dat gratis is gedeeld op het internet. Wanneer iemand media plaatst, is er een keuze om deze copyrights te geven of voor free use te laten gebruiken. De free use media artikelen kan je dus gratis gebruiken voor je eigen toepassingen, vaak zolang de naam van de maker wordt vermeld in het artikel. Deze gratis manier van het verkrijgen van media wordt het meeste toegepast, maar werkt niet voor het verkrijgen van foto’s van bijvoorbeeld een ongeval in Nederland.
De media heeft veel verschillende manieren om aan foto’s te komen
Er zijn heel veel verschillende manieren waarop de media aan foto’s en aan nieuws komt. Elke media zender heeft natuurlijk zijn eigen journalisten, maar er zijn ook journalisten die voor zichzelf werken en hun artikelen verkopen aan de media. Hetzelfde geld voor foto’s. Sommige fotografen kiezen er specifiek voor om hun nieuwsfoto’s te verkopen aan media zenders, terwijl anderen misschien de foto’s gratis opsturen omdat ze het leuk vinden dat hun foto wordt gebruikt in de media. Er zijn veel verschillende redenen en manieren waarop particulieren hun foto’s kunnen laten gebruikt worden door de verschillende vormen van media in Nederland.
Natuurlijk moet de manier waarop de foto gebruikt wordt wel wettelijk correct zijn. Wanneer de media een foto gebruikt die ze niet mogen gebruiken kunnen ze een hoge boete riskeren. Daarom maken ze gebruik van veilige manieren om de foto’s te verkrijgen om zeker te weten dat de foto’s volledig in recht zijn om te gebruiken. Dit is erg belangrijk, omdat een verkeerde foto gebruiken waar ze geen recht op hebben veel geld kan kosten. Daarom gebruikt de media dus verschillende veilige bronnen om foto’s te verkrijgen voor kranten, nieuwszenders en andere vormen van media!